Kto kogo rekrutuje – o tym, jak ważny jest wizerunek pracodawcy w procesie rekrutacji

O tym, że employer branding jest niezwykle istotny wiadomo od dobrych kilku lat. Pytanie, czy pracodawcy zdają sobie sprawę, jak ważny jest nie tylko wewnętrzny, ale i zewnętrzny employer branding? Według badań Gallupa aż 36% pracowników podejmuje decyzje o zatrudnieniu w danej firmie na podstawie jej reputacji. A tę buduje się w oczach potencjalnego pracownika już w momencie zamieszczenia ogłoszenia rekrutacyjnego.

Dlaczego wizerunek pracodawcy w procesie rekrutacji jest tak ważny?

Potencjalni pracownicy dość często przed wysłaniem CV w odpowiedzi na ogłoszenie sprawdzają opinie o firmie i chcą dowiedzieć się jak najwięcej o tym, jak wygląda „od środka”. Czytają także na forach czy w mediach społecznościowych opinie o samym procesie rekrutacji – kto go przeprowadza, czy jest trudny, jak kandydatów traktuje osoba rekrutująca. To pozwala na ocenę, czy chcą w takiej rekrutacji wziąć udział.

Jeśli firmie zależy na pozyskaniu pracownika z konkretnymi umiejętnościami, cechami czy po prostu odpowiadającego stanowisku, musi zdawać sobie sprawę z tego, że już w momencie rekrutacji jest poddawana ocenie. Im lepszy ma wizerunek, tym większa szansa pozyskania wartościowego i naprawdę dobrego pracownika. Marki, które mogą poszczycić się nieskazitelnym wizerunkiem dostają dużo więcej CV i są w stanie pozyskać najlepszych specjalistów na rynku.

O jakie elementy wizerunku należy zadbać w procesie rekrutacji?

Do potencjalnych pracowników skierowany jest zewnętrzny employer branding. Składa się na niego kilka elementów, o które koniecznie firma musi zadbać, chcąc wyglądać na profesjonalnego i dobrego pracodawcę.

  • Ogłoszenie rekrutacyjne – z czytelnym zakresem obowiązków i wymagań oraz konkretną listą korzyści wynikających z zatrudnienia się w danej firmie.
  • Komunikacja z kandydatami – podziękowanie za przesłanie aplikacji i bieżące informowanie o przebiegu rekrutacji, w skład którego wchodzą: zaproszenie na rozmowę (lub informacja o odrzuceniu aplikacji) oraz informacja o zatrudnieniu (lub o negatywnym wyniku rozmowy rekrutacyjnej).
  • Rozmowa rekrutacyjna – przeprowadzona w przyjaznej atmosferze, w spokojnym miejscu przez przygotowanego rekrutera.

Po zatrudnieniu nowego pracownika, w dalszym ciągu należy o niego dbać – nie jest jeszcze przywiązany do firmy, może więc odejść, gdy coś nie będzie mu pasowało. Aby na bieżąco wspierać nową osobę i poznawać jej potrzeby, pomocna jest ankieta dla pracownika.


Porady

Powiązane artykuły