Tydzień Edukacji Globalnej 2020 w Szkole Podstawowej w Pogorzeli rozpoczęty

Hasło tegorocznego Tygodnia Edukacji Globalnej brzmi: „To nasz świat. Uczyńmy go lepszym! Rok temu skupiliśmy się na zagadnieniach klimatycznych, wiedząc, że to ostatni dzwonek, aby zadbać o planetę”.

W tym roku, będąc uważnym obserwatorem rzeczywistości, zdecydowaliśmy, że świat może być lepszy tylko wówczas, kiedy w centrum zainteresowania każdego z nas będzie drugi człowiek. Kilka celów zrównoważonego rozwoju dotyczy właśnie pokojowego, sprawiedliwego współistnienia ludzi różnych kultur.

W ten sposób powstał pomysł na projekt Tropem innych kultur. Będziemy go realizować w kilku klasach Szkoły Podstawowej w Pogorzeli, a jego celem jest poszukiwanie żywych śladów innych kultur w naszej kulturze, aby docenić wymianę myśli, odmienność i różnorodność. Jednocześnie chcemy znaleźć odpowiedź na pytanie, czy współistnienie kultur jest oczywistym i naturalnym zjawiskiem towarzyszącym rozwojowi świata i co z tego wynika dla młodego pokolenia? Tropić będziemy ślady w 5 kategoriach: w języku, w kulinariach, w sztuce, nauce i ludzkich życiorysach.

W ramach tego projektu dzisiaj klasa VIII obejrzała dwa filmy: „Kim jesteśmy MY i kim są ONI?” oraz pierwszą część cyklu „Opowieści o migracjach”, których bohaterowie migrowali w różne miejsca i z różnych powodów. W tę tematykę doskonale wpisał się również temat lekcji historii kl. VI: „Państwo bez stosów, przybliżający zasady panujące w Rzeczpospolitej Obojga Narodów w XVI wieku”.

Uczniowie klasy II tegoroczną przygodę z TEG rozpoczęli od zajęć na temat „inności”. Zastanawiali się, czy w Polsce mieszkają tylko Polacy, próbowali wymienić inne narodowości, które zamieszkują nasz kraj. Poznali historię Cyganki o imieniu Eleonora, dziewczynki, która przybyła do nowej szkoły. Nienawiści i nietolerancji, której doświadczyła bohaterka, dzieci stanowczo powiedziały: nie!

Tydzień Edukacji Globalnej dla klasy I będzie także czasem poważnych refleksji, ponieważ pozna kulturę, życie i trudności ludzi z różnych zakątków świata. Dzisiaj uczniowie starali się zrozumieć pojęcie „migracja” i wybrali się na wirtualną wycieczkę do Japonii.
Temat dzisiejszych zajęć przedszkolaków brzmiał: „Stroje mieszkańców Afryki”. Celem było zapoznanie dzieci z bogactwem i różnorodnością symboliki strojów noszonych przez mieszkańców Afryki. Dzieci dowiedziały się między innymi, że im większy turban, tym wyższy status społeczny, kolory nawiązują do barw narodowych lub plemiennych, a biżuteria kobiet świadczy o zamożności męża. Następnie dzieci porównały własne stroje do afrykańskich i zastanawiały się nad powodem różnic. Poznały także zabawę pakistańską „Rangoli” polegającą na tworzeniu barwnych kompozycji – obrazów na ziemi z wykorzystaniem różnych dostępnych materiałów. Dzieci zauważyły odmienność tej zabawy w porównaniu z ich rozrywkami.

Ten dzień przyniósł uczestnikom sporo wrażeń i refleksji, a to dopiero początek naszych spotkań z różnymi odsłonami egzotyki.
W swoich działaniach nie zapomnieliśmy o klimacie, o który troszczymy się systematycznie i z uporem, stąd nasz nowy pomysł na akcję dla wszystkich chętnych: Tydzień bez plastiku. Czekamy na zdjęcia, relacje dorosłych i dzieci z Waszej walki z plastikiem – podsuńmy sobie pomysły na eliminowanie tego tworzywa z naszego życia.


Aktualności

Powiązane artykuły