Jakie sprawy urzędowe możesz załatwić przez Internet? Poradnik

W dobie powszechnej cyfryzacji coraz więcej codziennych spraw możemy załatwić bez wychodzenia z domu. Na szczęście urzędy, również idą z duchem czasu, oferując coraz szerszy zakres usług online. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, które z popularnych kwestii urzędowych możesz załatwić bez konieczności stania w długich kolejkach, to właśnie ten poradnik jest dla Ciebie.

Zakładanie profilu zaufanego

Profil zaufany to całkowicie bezpłatne narzędzie, które pozwala na potwierdzenie tożsamości użytkownika w systemach elektronicznych administracji publicznej. Dzięki niemu masz możliwość, aby składać wnioski, deklaracje czy uzyskiwać informacje z urzędów w formie elektronicznej. Jest on zabezpieczony w taki sposób, aby nikt poza zainteresowanym, nie miał możliwości jego użycia. Jak założyć profil zaufany? Są dwa sposoby: przez Internet (w tym za pomocą bankowości elektronicznej) lub osobiście w punkcie potwierdzającym.

Wejdź na stronę Profilu Zaufanego, wypełnij formularz celem rejestracji i wpisz otrzymany kod autoryzacyjny. Następnie wybierz potwierdzenie za pomocą certyfikatu kwalifikowanego, co czego posłuży Ci aplikacja PZ Signer. Przez cały proces będziesz na ekranie komputera bądź telefonu widział stosowne polecenia, które krok po kroku przeprowadzą Cię przez ten proces. Jeśli natomiast Twój bank daje możliwość założenia Profilu Zaufanego, wówczas możesz skorzystać z tej opcji, bo w praktyce gwarantuje ona szybsze jego utworzenie.

Dołączenie do posiadaczy Profilu Zaufanego przy pomocy pracowników punktów potwierdzających, także nie powinno przysporzyć większych problemów. Wniosek ten jak najbardziej można przesłać przez internet, ale i wypełnić go w którymś z licznych urzędów czy banków – także komercyjnych.

Zameldowanie online

Zameldowanie to obowiązek każdego obywatela Polski. Dzięki cyfryzacji proces zameldowania można obecnie przeprowadzić bez konieczności wizyty w urzędzie. Na stronie głównej portalu GOV wybierz usługę „Zameldowanie na pobyt stały/czasowy” i wypełnij formularz zameldowania, podając wymagane dane osobowe oraz informacje o lokalu, w którym chcesz się zameldować. Do formularza dołącz skan dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu. Przed wysłaniem formularza sprawdź, czy wszystkie wprowadzone dane są poprawne, a następnie potwierdź wniosek przy użyciu profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.

Jeśli nie jesteś właścicielem nieruchomości, ani nie posiadasz do niej stosownego tytułu prawnego, musisz dołączyć skan oświadczenia osoby lub podmiotu posiadającego te prawa, potwierdzające Twoje zamieszkanie w danym miejscu, a także skan dokumentu, który potwierdza tytuł prawny tej osoby do nieruchomości.

Dowód tożsamości i paszport

Chcąc podróżować po Europie i świecie, konieczne jest posiadanie – w zależności od celu podróży – dowodu osobistego lub paszportu. W przypadku wniosku paszportowego sprawa jest oczywista – pomimo cyfryzacji nie będziesz mógł zrobić tego online, a jedynie sprawdzić, najbliższy urząd paszportowy, w którym przeprowadzisz całą procedurę.

W przypadku dowodu tożsamości możesz prawie wszystkie czynności wykonać przez internet. Musisz jednak uzupełnić formularz o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Na wizytę w urzędzie masz 30 dni od złożenia wniosku przez internet.

Świadczenia i zasiłki

Za pomocą administracyjnych platform, można składać wnioski o różnego rodzaju świadczenia rodzinne, zasiłki pielęgnacyjne, zasiłki opiekuńcze czy świadczenia wychowawcze, takie jak popularne 500+. Proces jest intuicyjny i zazwyczaj wymaga jedynie wypełnienia odpowiednich formularzy oraz załączenia skanów niezbędnych dokumentów.

Podatki i rozliczenia

Aby rozliczyć się z podatku dochodowego, możesz skorzystać z platformy e-Urząd Skarbowy. Na stronie znajdziesz usługi, takie jak Twój e-PIT, który pozwoli na bezpieczne złożenie deklaracji podatkowej. Rozpocznij od zalogowania się do systemu przy użyciu na przykład profilu zaufanego. W ten sposób uzyskasz dostęp do swojego indywidualnego konta podatkowego, na którym znajdziesz wstępnie wypełnioną deklarację PIT (tzw. Twój e-PIT). Zawiera ona dane, które urząd skarbowy pozyskał od pracodawców i instytucji finansowych, co znacznie ułatwia jej wypełnienie. Ty musisz jedynie potwierdzić informacje i zaakceptować rozliczenie.

Artykuł sponsorowany


Aktualności

Powiązane artykuły