BUM to skrót od Błyskotliwy Urlop Małolata, na który to zaproszeni zostali uczniowie Szkoły Podstawowej z Galwieć, zgodnie z realizacją zadania publicznego, dofinansowanego przez Gminę Gołdap i przez Fundację Rozwoju Regionu Gołdap, która sprawuje pieczę nad tą szkołą. Urlop krótki, przedwakacyjny, trwający zaledwie 5 dni.
Uczniowie na terenie swojej wsi przeprowadzili podchody pod opieką jednej z nauczycielek. W zasadzie były i dzieci, uczestnicy tzw. zerówki. Czy różnica wieku nie była przeszkodą w terenowej zabawie? Okazało się, że wprost przeciwnie. Rywalizacja była zdrowa, starsi zaopiekowali się młodszymi, a ci – nie zdradzali ich kryjówek. Sztuka wygrywania jest łatwa, ale przegrywania – trudna. Zaobserwowano jednak pewne postępy u osób, które miały wcześniej z tym trudności. Integracja, zgoda – to istotne treści w czasie urlopu, także małolatów, dobrze zatem, że w Galwieciach wzrastały, gdyż już 20 maja, wyposażeni w paszporty turystyczne i dobre humory małolaty rozpoczęły kolejny, ostatni już etap zadania BUM.
W oczekiwaniu na nowe wyzwania i przygody, w poniedziałkowy poranek maja społeczność szkolna Galwieć wyruszyła na wycieczkę w okolice Łomży, do Olszyn. Po przybyciu na miejsce i rozpoznaniu terenu oraz zakwaterowaniu uczniowie udali się na zajęcia zorganizowane przez pracowników Kompleksu Agroturystycznego „Olszynka”, położonego w malowniczej dolinie otoczonej lasem i łąkami. W ramach aktywnego wypoczynku dzieci i młodzież podzielono na dwie grupy, i pod okiem instruktorów korzystali oni m.in. z boisk: do siatkówki i piłki nożnej, placu zabaw, toru przeszkód, stawu. W parku linowym oraz na ściance wspinaczkowej uczniowie mieli okazję zmierzyć się ze swoimi lękami i je pokonać. Wielu tę walkę wygrało, wspinając się na samą górę ścianki oraz przechodząc całą trasę parku linowego. A najmłodsi zdobywali uprawnienia pływackie – to były elementy „zielonej szkoły”, czyli figlików i integracji. Niesamowitą frajdą było pojawienie się „królika”, który poprowadził naukę tańca. Aż do ciszy nocnej uczestnicy bawili się na świeżym powietrzu, odpoczywali, integrowali się między klasami, spędzali czas ze swoimi wychowawcami. A spali w bajkowych domkach „jak u Smerfów”.
Po opuszczeniu ośrodka, we wtorkowy poranek oczekiwali kolejnych atrakcji. Wypoczęci, opaleni i ciekawi nowych wrażeń zawitali do Łomży. Pierwszym punktem była wizyta w Teatrze Lalki i Aktora. Z dużym zaciekawieniem obejrzeli spektakl pt. „Mądrość lasu”, w którym pies Węgielek, porzucony przez ludzką rodzinę, poszukiwał miejsca na ziemi. Poznał leśnych mieszkańców, ale i tak na koniec poszedł za człowiekiem. Dzięki pobytowi w lesie odkrył swoją tożsamość. Z nową opiekunką zyskał dom i akceptację. Spektakl uwrażliwił uczniów na potrzeby zwierząt, dbałość o naturę, pozwolił zrozumieć trudny temat odrzucenia i miły temat przyjaźni. Po przedstawieniu odbyły się warsztaty z twórcą scenicznych lalek, podczas których niebywałą okazją było poznanie tajników powstawania lalek (pacynek, kukiełek, jawajek i marionetek). Jeszcze w teatrze zwiedzono dwie pracownie: plastyczną i plastyczno-techniczną, w których powstają lalki oraz elementy scenografii. Wszystko było bardzo ciekawe i pouczające.
Na koniec pobytu w Łomży uczestników wycieczki spotkała miła niespodzianka – godzinny rejs gondolą po Narwi. Pogoda dopisała, więc można było podziwiać piękno rzeki i jej okolic oraz odpocząć na łonie natury, poobserwować ptactwo. Potem jeszcze krótki spacer w centrum niegdyś wojewódzkiego miasta, zakup pamiątek i pełni wrażeń oraz tworzących się wspaniałych wspomnień uczestnicy BUM udali się w drogę powrotną, gdzie z utęsknieniem oczekiwali ich rodzice. W czasie całego wyjazdu wszyscy byli fotografami, zatem w załączeniu fotorelacja.
Z ostatniej chwili: niektórzy już pytają o kolejne wyjazdy z noclegiem poza domem… czyli się usamodzielniają!
Anna Krygier i Ewa Jurkiewicz