Internet dał nam niespotykane dotąd możliwości dzielenia się wiedzą — a kluczową rolę odegrały w tym platformy edukacyjne, takie jak Udemy, oraz portale Q&A – na przykład Quora i Stack Exchange. Czy w kwestii dostępu do eksperckiej wiedzy da się powiedzieć coś nowego? Przykład ccFound pokazuje, że jak najbardziej!
Na początek — czym jest ccFound?
Platforma ccFound została założona z inicjatywy polskiego inwestora, Piotra Michalaka oraz zespołu pasjonatów cyfrowych rozwiązań edukacyjnych. Jak określili to sami twórcy, ccFound jest pierwszą na świecie „wyszukiwarką umysłów” i „marketplace’em wiedzy”. Głównym założeniem platformy było bowiem, aby zintegrować w jednej przestrzeni jak najwięcej form dzielenia się wiedzą. Znajdziemy więc tam zarówno sekcję Q&A, przypominającą jednocześnie Quorę i… feed Facebooka, katalog audiobooków i e-booków sprzedawanych przez branżowych ekspertów, jak i dostęp do specjalistycznych kursów, szkoleń i webinarów.
ccFound a tradycyjne platformy learningowe
Ostatnie lata pokazały wszystkim, że przyszłość edukacji czeka na nas w internecie. Z dostępnych na Udemy czy Courserze kursów korzystają nie tylko pasjonaci, ale także działy szkoleniowe największych przedsiębiorstw; ba, swoje własne kursy udostępniają tam uczelnie wyższe. W odmętach Quory znajdziemy odpowiedzi na każde, nawet najbardziej absurdalne pytanie, a na Stack Exchange mogą kryć się przyszli (i już nagrodzeni!) nobliści. Skoro rynek platform e-learningowych jest tak bogaty, to czym może wyróżnić się ccFound?
Na przykład tym, że:
- wykorzystuje banalnie prosty, ale skuteczny system tagów — znalezienie odpowiedzi na interesujące nas pytania np. na Quorze bywa bardzo trudnym zadaniem; ccFound pozwala każde pytanie oznaczyć kilkoma słowami kluczowymi, dzięki czemu będą one mogły wyświetlić się bezpośrednio na feedach ekspertów z danej dziedziny;
- stawia na aspekty społecznościowe — platformy udostępniające kursy online zazwyczaj nie pozwalają na zbudowanie społeczności skupionej wokół twórców. ccFound? Wręcz przeciwnie — zachęca do tego, pozwalając na śledzenie aktywności naszych „ulubionych” ekspertów i nagradzanie ich za wartościowe treści (pozytywnymi ocenami… ale i finansowo);
- znosi bariery językowe — wszystkie wpisy na ccfound.com/pl są automatycznie przekładane na polski (lub angielski) przy pomocy najnowocześniejszych systemów tłumaczenia maszynowego;
- obniża próg wejścia do branży e-learningowej – z perspektywy autora e-booków czy osoby prowadzącej branżowe szkolenia wejście na rynek może wiązać się ze sporymi kosztami — nie tylko opracowania materiałów, ale i ich promocji. ccFound pozwala bez żadnych opłat dać poznać się tysiącom poszukiwaczy wiedzy jako ekspert w swojej dziedzinie — wystarczy uczestniczyć w dyskusjach i odpowiadać na pytania użytkowników.
Grafika: freepik.com