Jak zatrzymać pracowników, czyli na czym polega retencja w firmie?

Od blisko dekady na rynku pracy możemy mówić o tzw. rynku pracownika. Obecnie to firmy zabiegają o to, żeby pozyskać wartościowy personel, natomiast pracownicy nie muszą zabiegać zbytnio o angaż, gdyż ofert pracy nie brakuje. Wpływa to także na większą migrację pracowników między pracodawcami. Jak tego uniknąć?

W wielu przedsiębiorstwach pracownik jest w pewnym sensie przedmiotem inwestycji. W wielu zawodach nawet stosowane studia nie przygotowują w pełni do wykonywania danej profesji. Dlatego w przypadku wielu nowo zatrudnionych pracowników, przedsiębiorstwa angażują sporą część energii i nakładów finansowych w wyszkolenie pracownika. Jego odejście oznacza spore straty, nie tylko personalne. Jak temu zapobiec? Najlepszym rozwiązaniem będzie odpowiednia retencja.

Tworzenie dobrego zespołu to podstawa sukcesu

Sukces firmy można zmierzyć na wiele sposobów, począwszy oczywiście od zysków finansowych. W wielu przedsiębiorstwach równie istotny jest czynnik ludzki. Stworzenie, a z czasem utrzymanie zgranego zespołu to w wielu profesjach równie istotny aspekt, co podpisanie lukratywnego kontraktu. Wciąż przybywa bowiem branż, w których pracowników trzeba niemal stworzyć od zera. Mowa tu nie tylko o pojedynczym wyjeździe szkoleniowym,  z którego pracownik wróci z odpowiednim certyfikatem. Coraz więcej branż osiągnęło taki poziom rozwoju, że żadne studia czy staż nie przygotują do pracy w danym zawodzie. Dlatego wielu początkujących pracowników większość czasu poświęca na naukę oraz zdobywanie doświadczenia. Z punktu widzenia pracodawcy, jest to spora inwestycja czasu oraz pieniędzy.

Niemniej obecna sytuacja na rynku pracy sprawia, że część z tych osób stosunkowo szybko rezygnuje ze stanowiska, które otrzymało np. kilka miesięcy temu. Dla tej osoby będzie to oznaczać co najwyżej otwarcie nowego rozdziały kariery zawodowej, natomiast firma, która wyszkoliła pracownika, musi zacząć cały proces od nowa z kimś innym.

Jaki jest Twój współczynnik retencji?

Współczynnik personelu z dużym stażem pracy do początkujących pracowników określany jest mianem współczynnika retencji. Im wyższy jest współczynnik, tym większa skuteczność nie tylko w rekrutacji, ale również utrzymaniu pracowników na danym stanowisku.

Niestety zwłaszcza w korporacjach rotacja na najniższych szczeblach jest bardzo duża. Czy wynika to wyłącznie z błędów na etapie rekrutacji? Niekoniecznie. Czasami problemy pojawiają się na późniejszych etapach. Znalezienie błędów i naprawienie ich to właśnie retencja pracowników. Jak osiągnąć zadowalający współczynnik retencji? Dowiedz się więcej, wchodząc na stronę https://www.smartlunch.pl/blog/retencja-pracownikow-czyli-jak-zatrzymac-najlepszych.


Aktualności

Powiązane artykuły