W przestrzeni publicznej funkcjonuje określenie „negatywne emocje”, podczas gdy mogą być one naszymi sprzymierzeńcami i potrafią nieść ważne informacje na temat potrzeb. Warto pamiętać, że wykorzystanie tej wiedzy służy zdrowiu.
Tego chcemy nauczyć przedszkolaki i uczniów Szkoły Podstawowej nr 5 im. Noblistów Polskich. Możemy to robić, wykorzystując księgozbiór biblioteczny, wzbogacony dzięki dofinansowaniu z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Do tego celu bibliotekarka wybrała książkę pt. „Marysia nadąsana złośnica”, która stała się kanwą do przeprowadzenia zajęć z klasą „0” b. Na początek dzieci pokolorowały „buźkę” odzwierciedlającą ich obecny stan. Do dyspozycji miały buzię uśmiechniętą, smutną i wyrażającą zdenerwowanie. Następnie wszystkie usiadły w kole z nauczycielką-bibliotekarką i wysłuchały z uwagą opowieści o zezłoszczonej Marysi. Niektóre dzieci wspomniały, że są dziś zirytowane.
Prowadząca zaproponowała wszystkim uczestnikom zajęć ćwiczenia z wykorzystaniem przyniesionych przez dzieci „przytulanek” czy poduszki. Pokazywała, w jaki sposób rozładować trudne emocje. Wspólnie z dziećmi wykonywała ćwiczenia rozluźniające. Dzieci z niezwykłym zaangażowaniem włączyły się w warsztat, a także same dzieliły się sposobami radzenia sobie ze złością. Ważna wydaje się konkluzja, która wybrzmiała na koniec: „Możesz się złościć.
Musisz tylko pamiętać, że nie każda forma okazywania złości jest odpowiednia w każdym miejscu! Pamiętaj też, żebyś przez swoją złość nikogo nie skrzywdził.” Na zakończenie maluchy entuzjastycznie oglądały przyniesione przez bibliotekarkę książeczki. Zainteresowanie było ogromne!
O Programie – Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 (nprcz.pl)
Ministerstwo Edukacji i Nauki – Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego – Portal gov.pl (www.gov.pl)