Budowanie marki firmy – co to oznacza i jak to robić?

marka

Co prawda marka jest słowem lub określeniem znanym większości z nas, jednak nie każdy potrafi ją zdefiniować. Podobnie jak marketing. W wypadku firm lub produktów nierzadko słyszymy, że coś ma dobrą markę lub, że jest po prostu „markowe”. Marka może być silna, może też słabnąć.

Jedno jest pewne – na dobrą markę trzeba zapracować lub nawet zasłużyć i na to się składa wiele czynników. Wśród nich można wymienić wyobraźnię i pomysł na atrakcyjny projekt oraz konsekwentne działania marketingowe. Tu oprócz podstawowej wiedzy specjalistycznej nierzadko liczy się również intuicja.

O dobrej marce świadczy jej siła przyciągania klientów, w tym jakość produktu i jego rozpoznawalność.

Etapy tworzenia marki

Już na samym początku powinniśmy dokładnie sprecyzować do kogo ma być skierowany nasz produkt i jakie może być na ten produkt zapotrzebowanie. Przyjrzyjmy się nie mniej uważnie ewentualnej konkurencji. Zatem wstępne badanie rynku.

Również na starcie skupić się należy na rozpoznawalności marki. Rozpoznawalność może być wizualna, może też docierać po prostu do uszu potencjalnego klienta. Do tego niezbędne będą – charakterystyczne opakowanie, logo i slogan (corporate identity). Tu najlepiej jest się skupić na pozytywnych skojarzeniach. Warto jest się jak najlepiej wczuć w pozycję konsumenta-nabywcy.

Pamiętajmy, że znak firmowy nie musi się sprowadzać tylko do jednego wariantu, może być przecież kolorowy i monochromatyczny, może być np. – letni lub zimowy. Nierzadko tworząc markę tworzymy jednocześnie katalog znaku z wykorzystaniem jego pojedynczych elementów.

Niezbędnym etapem jest analiza projektu, jego testowanie i wstępne udostępnienie klientom.

Dalsze budowanie marki

Marka firmy to nie tylko jakość jej produktu, ale i wewnętrzne aspekty jej działalności, chociażby jakość obsługi, design biur i ewentualnych lokali sprzedażowych. To są również czynniki sprzyjające temu, by konsumenci markę zapamiętali (branding).

Załóżmy, że mamy już zdefiniowane potrzeby klienta to i tak niewiele by nam to dało gdybyśmy nie dysponowali odpowiednim kapitałem, zarówno na produkcję, jak i na działania marketingowe. Są przecież produkty (np. kosmetyki), wśród których największe koszty pochłania promocja.

Zabezpieczenie finansowe pozwala uniknąć między innymi zagrożenia ze strony konkurencji.

Wiedzmy też, że pojedynczy produkt, nawet z silną marką, nie jest nieśmiertelny. Dlatego już na starcie, nawet po jego wyraźnym zaakceptowaniu przez określoną grupę konsumentów, należy myśleć o dywersyfikacji.

I na koniec – mamy pomysłowy produkt i chcemy go wprowadzić na rynek. Nie mamy jednak, póki co w firmie działu marketingu. W takiej sytuacji zawsze się opłaci skorzystać z usług dobrej firmy marketingowej, choćby: https://www.roxxmedia.pl/co-robimy/budowanie-marki/


Porady

Powiązane artykuły