Marketing sportowy na czym polega

marketing sportowy

Zacznijmy od tego, że marketing jest pojęciem szerokim, natomiast elementami tej dziedziny się – promocja i reklama (reklama jako jedno z narzędzi promocji). Zwykle marketing sportowy przynosi korzyści nie tylko organizacjom i usługom związanym ze sportem, ale również branżom (i produktom) bezpośrednio ze sportem mającym niewiele wspólnego. Wystarczy tylko przyjrzeć się reklamom zamieszczanym na stadionach lub halach sportowych. Niemal od początku ubiegłego wieku sport okazuje się jednym z najskuteczniejszych narzędzi promocji.

Wzajemna korzyść

Jest to bardzo często wzajemna korzyść – podmiotu zajmującego się sportem i sponsora. Znani sportowcy reklamujący konkretną firmę niejednokrotnie zarabiają ogromne pieniądze. Widzimy nierzadko sportowców w filmach reklamowych, na bilbordach i banerach. Oczywiście z marketingiem sportowym nieodłącznie związani są producenci sprzętu sportowego, również obuwia. Gdyby nie sponsorzy i profesjonalny marketing prawdopodobnie wielu z nas nie miałoby dostępu do transmisji sportowych na żywo.

Zatem marketing sportowy można podzielić na:

marketing sportu (m.in. marketing dziedzin sportu i wydarzeń sportowych).

marketing poprzez sport (zarówno sportowcy, jak i kluby oraz organizacje sportowe reklamują przeróżne produkty głównie podczas wydarzeń sportowych).

Jednym z zadań marketingu sportu jest upowszechnienie konkretnych dziedzin sportu w miejscach i segmentach rynku do tej pory tymi dyscyplinami niezainteresowanych. Niekoniecznie musi to się wiązać z rozgrywkami turniejowymi, ale na przykład z meczami sparingowymi lub wręcz zabawą.

Do bardziej konkretnych segmentów rynku kierowany jest marketing produktów i usług sportowych. Może to dotyczyć na przykład promowania nowych obiektów sportowych.

Narzędzia wykorzystywane do marketingu sportowego

Oczywiście pominiemy tu te, które są oczywiste i zawierają się w definicjach z tym związanych, bo przecież m.in. w marketingu dziedzin sportu i wydarzeń sportowych jednym z podstawowych narzędzi promocji jest właśnie sponsoring. Nadal dobry efekt może przynieść umiejętna sprzedaż bezpośrednia, czyli bezpośrednia kontakt z potencjalnym konsumentem. Trudno jest przejść obojętnie obok bilbordu, baneru, czy ruchomych reklam.

Nie będzie jednakowoż odkryciem Ameryki fakt, że coraz skuteczniejszym (i już niezbędnym) narzędziem reklamy wydarzeń i produktów sportowych jest internet. Dużą siłę oddziaływania na konsumenta mają tu najbardziej znane serwisy informacyjne.

Marketing sportowy będzie w naszym życiu odgrywał coraz większą rolę i to nie tylko za sprawą wielkich wydarzeń sportowych, ale również dlatego, że przy cywilizacyjnym pośpiechu coraz więcej osób zwraca się w stronę sportu. Chcemy mieć coraz lepszy sprzęt, a sprzęt o to również elektronika i gadżety.

Wystarczy tylko przypomnieć, że w Polsce od kilku lat na marketing sportowy wydaje się około 1 mld złotych.


Porady

Powiązane artykuły