Merchandising – czym jest i dlaczego warto go stosować?

Pojęcie merchandisingu wiąże się ściśle z branżą handlową. Celem tego procesu jest wywieranie pozytywnego wpływu na cały proces sprzedażowy, czego rezultatem jest przede wszystkim zwiększenie zysków. Czym jest konkretnie merchandising? Dlaczego jest tak istotny? Podpowiadamy w poniższym artykule.

  1. Czym jest merchandising?2.
  2. Dlaczego merchandising jest tak ważny?

Czym jest merchandising?

Pod wspomnianym pojęciem kryje się szereg działań prowadzących do maksymalizacji obrotów oraz poziomu sprzedaży. Termin ten obejmuje kilka podkategorii, m.in. visual merchandising, opierający się na odpowiedniej ekspozycji towarów. Działanie to ma szczególne znaczenie w przypadku dużych hipermarketów spożywczych, budowlanych czy innego typu. Ponadto do działań merchandisingowych można zaliczyć także m.in. identyfikację wizualną marki (logo, symbol, kolorystyka), właściwy wystrój wnętrza sklepu oraz jego fasada, stroje pracowników, a nawet odpowiednio zaprojektowane metki z cenami.

Działania tego rodzaju realizowane są w różnego rodzaju sklepach, jednakże szczególnie ważne są w sklepach wielkopowierzchniowych, bogato wyposażonych w tysiące różnych produktów. Właściwe rozplanowanie konkretnych działów, optymalne rozmieszczenie towarów oraz ekspozycja wybranych produktów pozwala skutecznie dotrzeć do klienta i zachęcić go do zakupu. Wdrożenie tego procesu jest również bardzo polecane w przypadku mniejszych placówek i punktów handlowych.

Dlaczego merchandising jest tak ważny?

Jak już wspomniano wcześniej, zadaniem procesów merchandisingowych jest zwiększenie sprzedaży. Już sam fakt uzyskania lepszych wyników sprzedażowych powinien więc być wystarczającym argumentem przemawiającym za wdrożeniem tego procesu we własnej firmie. Jednakże odpowiednio przeprowadzone działania z tego zakresu pozwalają uzyskać również inne korzyści, np. wizerunkowe. Dzięki np. odpowiedniemu eksponowaniu artykułów czy też konkretnemu ułożeniu ich w sklepie, ścieżka zakupowa klienta staje się dla niego bardziej intuicyjna i wygodna. W efekcie klient będzie miał dobre skojarzenia z owym sklepem i chętniej zrobi w nim zakupy.

Aby jednak mieć pewność, że działania z zakresu merchandisingu są realizowane w pełni profesjonalny sposób, warto zdecydować się na współpracę ze specjalistami, np. firmą MerService https://merservice.pl/uslugi/merchandising/. Fachowo przeprowadzone działania merchandisingowe powinny rozpocząć się od szczegółowej analizy potrzeb, obecnej sytuacji oraz celów firmy, a także określenia grupy docelowej, do której owa firma chce dotrzeć. Poszczególne działania powinny być jak najlepiej dopasowane do celów, które przedsiębiorstwo chce osiągnąć.


Aktualności

Powiązane artykuły