W Szkole Podstawowej w Pogorzeli odbyło się podsumowanie Tygodnia Edukacji Globalnej. Aby móc mierzyć się z wyzwaniami zmieniającego się świata, postanowiliśmy poznać bliżej dwa kraje: jeden reprezentujący biedne Globalne Południe i drugi należący do bogatej Globalnej Północy. W ten sposób odbyliśmy dzisiaj mentalną podróż do Indii i Japonii.
Salę indyjską przygotowały klasy młodsze oraz przedszkolaki. Przechodząc przez próg, wkroczyliśmy w świat barwny i pachnący: były delikatne tkaniny, egzotyczne przyprawy, pamiątki, maluszki przechadzające się w sari i mundu, pobrzękujące bransolety i święta kropka – bindi na czołach dziewcząt. Uczniowie poznali podstawowe informacje o tym kraju: położenie na mapie świata, symbolika flagi i godła, panująca religia, charakterystyczne zwierzęta.
Starszym uczniom został zademonstrowany sposób upinania sari, mieli okazję do degustacji tradycyjnej potrawy indyjskiej, którą przygotowała jedna z mam. Odbył się konkurs rozpoznawania przypraw po smaku i zapachu, dzieci uczestniczyły w popularnej indyjskiej zabawie rangoli i nauczyły się podstawowych zwrotów. Indie to również kraj wielu dysproporcji, różnic i poważnych problemów – temu poświęcone były zaprezentowane filmy. Uczniowie z powagą i zadumą słuchali o sytuacji osób najbiedniejszych i ich trudnych życiowych decyzjach.
Salę japońską przygotowały klasy starsze. W otoczeniu wachlarzy, kolorów kwiatów wiśni i elementów sztuki japońskiej uczniowie usłyszeli wiele ciekawych informacji na temat tego kraju: poznali tradycyjny model rodziny, w którym kobieta ma mniejsze prawa niż mężczyzna; dowiedzieli się o ogromnej roli wiedzy i edukacji; zapoznali się ze schematem dnia japońskiego nastolatka, w którym nauka zajmuje znaczną część doby. Można było podjąć próbę nauczenia się kilku zwrotów po japońsku. Uczniowie oglądnęli prezentację na temat tradycyjnej kuchni tego kraju, poznali dania narodowe. Japońska sztuka składania papieru – origami – wzbudziła duże zainteresowanie, po krótkiej prelekcji uczniowie swobodnie rozpoznawali różne jej odmiany: kusudama, kirigami, mon-kiri czy origami modułowe. Zobaczyliśmy pełen subtelnego wdzięku taniec japoński w wykonaniu klasy IV. Uczniowie rozwiązywali sudoku, uczestniczyli w grach i zabawach japońskich, takich jak: ohajiki, kagome-kagome.
Podsumowaniem dnia było zilustrowanie różnicy w standardzie życia przeciętnego mieszkańca Indii i Japonii na podstawie menu dziennego – uczniowie zobaczyli, czym musi zaspokoić głód człowiek w Indiach żyjący, po przeliczeniu na złotówki, za 8 zł na dzień oraz Japończyk mogący zazwyczaj przeznaczyć na posiłki w ciągu dnia 70zł. Zrozumienie, empatię oraz troskę wobec najsłabszych nasi uczniowie wyrazili, tworząc symboliczne drzewo życzliwego przesłania, na którym umieścili pełne dobrej energii życzenia skierowane do dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji.
Ewa Kisyk