Uczymy się uczyć

Czwartek, 25 października grupa uczniów z klas trzecich i czwartych gołdapskiego technikum wyruszyła na czterodniowe szkolenie Zarządzanie projektem “Matura 2019”, przeprowadzane w ramach projektu NOWE UMIEJĘTNOŚCI – WIĘCEJ MOŻLIWOŚCI – powiat giżycki, gołdapski.

 

 

 

 

W sali konferencyjnej, na grupę czekała przesympatyczna pani Agnieszka Ewald, która zarażała wszystkich swoim optymizmem, zachęcając przy tym do działania. Po krótkim wstępie, dotyczącym celów realizowanego szkolenia, uczestnicy zagłębili się w podstawowy mechanizm mnemotechniczny.

Pomogła im w tym, przygotowana przez trenera, prezentacja, która przedstawiała mózg oraz jego podział, wraz z przyporządkowanymi do poszczególnych półkul umiejętnościami, za które odpowiadają. Zaraz po tym, grupa poznała pierwszą technikę zapamiętywania – metodę wieszaków. Uczniowie wykorzystali do wykonania zadania wyobraźnię, kreatywność. Szybko zorientowano się, że nauka może być świetną zabawą. Kolejnym etapem zajęć było wprowadzenie do technik szybkiego czytania.

Teorii towarzyszyły zadania praktyczne, polegające na poszerzaniu pola widzenia czytelnika, pracy ze wskaźnikiem. Młodzież miała możliwość dokonania pomiaru czasu i zrozumienia wybranych tekstów oraz obserwowania pozytywnych rezultatów udzielania cennych wskazówek przez panią Agnieszkę.

Wiele osób myśli, że zielona szkoła to jedynie długie, monotonne zajęcia i nauka. Nic z tych rzeczy! W hotelu na grupę czekały różnorodne atrakcje. Tego wieczoru grupa bawiła się na dyskotece z DJ-em.

Wśród uczestników szkolenia nie znalazła się ani jedna osoba, która na piątkowe wykłady zjawiła się bez uśmiechu malującego się na twarzy. Tematem przewodnim spotkania był, wszechobecny w życiu każdego z nas, stres. Przedstawiono nie tylko jego czynniki, ale także rodzaje. W celu indywidualnego pomiaru poziomu stresu, uczniowie wykonali rzetelnie test, który przygotowała prowadząca. Po wykonaniu zadania, omówione zostały formy poznawcze radzenia sobie ze stresem oraz techniki relaksacyjne. Kolejnym punktem zajęć była eliminacja regresji. Próba pomiaru czasu czytania jedynie utwierdziła uczestników w przekonaniu, że wprowadzane metody, nieznane im wcześniej, związane z szybkim czytaniem, przynoszą niezwykłe efekty.

Ostatnia część lekcji pozwoliła młodzieży puścić wodze wyobraźni. W ten sposób powstały barwne, wyimaginowane historyjki, które, wbrew obawom niektórych uczestników, naprawdę ułatwiają naukę i zapamiętywanie. Metody łańcuchowego zapamiętywania cyklu zdarzeń i loci (tzw. pokoju rzymskiego) nie są już młodzieży obce. Zadaniem, które zapewne na długo zapadnie w pamięci każdego ucznia, było tworzenie w grupach kryminałów w formie artykułu prasowego. Wyobraźnia jest początkiem tworzenia.

Integracja. To słowo bez wątpienia nie jest obce grupie, której urządzono wieczór z karaoke.

Sobota była dniem, w którym uzupełniono informacje dotyczące mnemotechniki. Przedstawione zostały metody, takie jak: słowo klucz, akronimy, skrótowce. Ogromną sympatią cieszyły się mapy myśli, które dzięki swojej prostej formie pozwalały na zapamiętanie większej liczby informacji niż zawartych w zwykłe notatce.

Weekendowa aura była zadowalająca. Po obiedzie uczestnicy projektu udali się na dwugodzinny rejs statkiem po niesamodzielnym jeziorze Kisajno, wchodzącym w skład kompleksu jezior znanego pod wspólną nazwą Mamry.

To nie był koniec zadań na sobotę. Wróciwszy z wycieczki, uczniowie zabrali się za eliminację subwokalizacji. Uciszenie “cośka”- głosu, który rozbrzmiewa w naszych głowach podczas czytania, to nie lada wyzwanie. Mimo to, studenci poradzili sobie znakomicie. Zakończenie wykładu stanowiło nawiązanie do ostatniego dnia szkolenia. Trener przybliżyła obserwatorom sztukę autoprezentacji. Wyjaśniła, jak ogromną rolę w wystąpieniu odgrywają: pierwsze wrażenie, sposób mówienia, ton wypowiedzi, gestykulacja, postawa ciała, kontakt wzrokowy z odbiorcami i inne.

Ostatni wieczór w hotelu. Czy ktoś kiedykolwiek słyszał o zielonej szkole bez tzw. zielonej nocy? I w tym przypadku gołdapska młodzież wykazała się pomysłowością oraz zaangażowaniem, organizując dyskotekę, spędzając aktywnie czas w wyśmienitej atmosferze i wspaniałym towarzystwie.

Niedzielny poranek różnił się nieco od pozostałych. Początkowo na twarzach uczestników malował się smutek. Wszystko co dobre, szybko się kończy. Atmosfera zajęć i optymizm Pani Agnieszki wyczarował dziesiątki uśmiechów. Pierwszym poleceniem było zbudowanie z makaronu, sznurka i taśmy jak najwyższej konstrukcji. Grupy miały okazję wykazać się kreatywnością. Kolej na główne zadanie dnia. Zaczęły powstawać konspekty wypowiedzi na wybrane tematy. Mimo wielu obaw, chwil zwątpienia, każdy zmierzył się ze swoim strachem i słabościami. Każda przemowa była wyjątkowa, zawierała nietuzinkowe słownictwo, poruszała różnorodne kwestie. Miały jednak coś wspólnego. Każda z nich trafiała prosto w serce widowni. Istna karuzela emocji. Nie zabrakło łez ani śmiechu. Wszystko to pozwoliło uczestnikom nabrać pewności siebie, zobaczyć swoje mocne i słabsze strony, nad którymi warto popracować, wykorzystując wskazówki trenera.

Czterodniowe szkolenie. Cenne rady, wskazówki, techniki nauki i zapamiętywania. Dobra zabawa, odpoczynek i integracja. Niezapomniany czas. Niezapomniane miejsce. Niezapomniani ludzie. Walter Moers, w jednym ze swych utworów, napisał: Życie to niepewna sprawa, dlatego chce się zapamiętać z niego pewne chwile, wyryć je w umyśle, żeby później wyjąć wspomnienie jak zasuszony kwiat włożony między kartki książki i ponownie się nim rozkoszować.

Opiekę nad uczniami sprawowali: pani Agnieszka Jarocka, pani Stella Kramkowska i pan Piotr Bartoszuk

Edyta Szumlańska

ZSZ w Gołdapi


Aktualności

Powiązane artykuły