Alternatory, podobnie jak klocki hamulcowe, łożyska czy pasek klinowy, po pewnym czasie niszczeją i konieczna jest ich naprawa. Przedstawiamy, jakie usterki występują najczęściej w alternatorach.
Bez niego nie pojedziesz
Współczesny samochód jest uzależniony od alternatora. Bez niego jazda jest niemożliwa. Wszystko dlatego, że nasze pojazdy zaczynają coraz bardziej przypominać naszpikowane elektroniką samochody przyszłości. Od lat 90. ubiegłego stulecia producenci samochodów wypuszczają na rynek pojazdy, wyposażone w coraz większą ilość pokładowych urządzeń elektrycznych, które napędza prądnica prądu przemiennego, znana jako akumulator.
Elektronika przyjacielem człowieka
Wprowadzane udoskonalenia mają nam tylko pomagać. Choć niektóre, jak chociażby elektroniczna deska rozdzielcza, są bardziej elementem cieszącym oko niż realnie poprawiającym komfort jazdy, to zdecydowana większość z niej ma wpływ na bezpieczeństwo. Jednym z nich, najbardziej podstawowym, jest ABS (Anti-Lock Braking System), czyli system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania. Równie przydatny i bardziej nowoczesny jest AFIL (Lane assist), który ostrzega przed niekontrolowaną zmianą pasa ruchu. BLIS, City Safety, ESP, TSR, wymieniać elektroniczne systemy w naszych samochodach możemy bardzo długo. A im bardziej nowoczesne auto, tym jest ich więcej. By wszystkie te systemy dobrze pracowały, potrzebny jest sprawny akumulator. A ten czasem ulega defektowi. Przedstawiamy listę awarii, które najczęściej dotykają alternatory.
Alternatory – najczęstsze awarie
Alternatory zbudowane są z kilku podzespołów. Należą do nich: obudowa przednia i tylna, w której znajdują się łożyska, wirnik, stojan, prostownik, regulator oraz koła pasowego. Z reguły alternatory Wrocław zaliczają się do dość trwałych podzespołów naszego samochodu. Niestety, czasem ulega on uszkodzeniu. Przedstawiamy usterki, z jakimi możemy spotkać się w alternatorach. Do podstawowych należą: głośna praca alternatora, niegasnąca kontrolka ładowania, mrugająca kontrolka ładowania, żarząca się kontrolka ładowania, szybko przepalające się żarówki, nienaładowany akumulator. Z reguły nie grozi nam wymiana całego alternatora, a jedynie pojedynczej jego części. Jednak większość z tych napraw zmuszeni jesteśmy wykonać w specjalistycznym zakładzie. Tylko w przypadku dwóch pierwszych awarii mamy jakieś szanse na naprawę we własnym zakresie. W pozostałych sytuacjach jesteśmy zdani na pomoc fachowców, którzy rozmontują alternator na części pierwsze i poszukają źródła problemu.