Jeszcze kilkanaście lat temu, kiedy rzucało się hasło „produkt turystyczny”, to nierzadko nawet prowadzący warsztat nie wiedział do końca o co chodzi. Przeciętnemu zjadaczowi chleba „produkt turystyczny” kojarzył się na ogół z jakimś konkretnym wyrobem, na przykład z kręgu rzemiosła. Oczywiście konkretna rzecz może być produktem turystycznym, jednak w czasach obecnych jest to najczęściej pakiet usług, jeśli idzie na przykład o gospodarstwo agroturystyczne.
Również samo pojęcie turystyki może kojarzyć się różnie w zależności od pochodzenia turysty. Są kraje gdzie produkt turystyczny danego regionu kojarzy się z zabytkami lub osobliwościami przyrodniczymi, ale są też takie, gdzie produkt turystyczny kojarzy się z regionalnymi, tradycyjnymi festynami lub imprezami. W tym względzie przykładami mogą być Irlandia lub Francja. Niemieckie święta piwa należą przecież do najbardziej znanych produktów turystycznych.
Produkt w agroturystyce
W przypadku gospodarstwa agroturystycznego możliwości produktu turystycznego są ogromne. Jednym z najpopularniejszym elementów pakietu produktu turystycznego agroturystyki jest oczywiście konkretny i niepowtarzalny produkt kulinarny. Mogą to być na przykład: niepowtarzalne danie rybne, przetwory, wędliny lub nalewka. Produkt jest często związany z unikalnymi zasobami danego terenu, choćby z runem leśnym, albo dziczyzną. Elementem produktu może być historia albo lokalne baśnie lub legendy.
W pakiecie produktu turystycznego agroturystyki mogą być oczywiście inne niepowtarzalne rzeczy, choćby ekstremalne wycieczki, ścieżki edukacyjne albo wspinaczki, uczestnictwo w warsztatach garncarskich lub kowalskich. Rzecz jasna, to wszystko, by znalazło odpowiedniego odbiorcę, powinno być dobrze opisane i zareklamowane. Ważne by dzień produktu nie był w trakcie kolejnych lat radykalnie zmieniany. Tradycja gospodarstwa też jest produktem i atutem. Dobrym przykładem może być agroturystyka w mazowieckiem.
Od szczegółu do ogółu
Zakładając że nasze gospodarstwo agroturystyczne ma już swój pakiet produktowy musimy pomyśleć o wyjściu na zewnątrz poza środowisko lokalne. Oczywiście internet ma swoje oddziaływanie, ale bez pozycjonowania niekoniecznie każdy nas odnajdzie. Pomocna może być baza internetowa stowarzyszeń agroturystycznych. Mimo to skuteczne może się okazać umieszczenie swojej propozycji w pakiecie produktu turystycznego powiatu lub regionu. Tylko tego nie dokona się bez fizycznej aktywności, choćby bez udziału w konkursach kulinarnych, festynach i imprezach regionalnych.
Artykuł powstał we współpracy z „Konstantów – agroturystyka mazowieckie„