Matematyka inaczej

maematyka (2)Kolejny raz po egzaminach gimnazjalnych uczniowie klasy trzeciej Gimnazjum w Dubeninkach mając więcej wolnego czasu na lekcjach matematyki wykonywali bardzo ciekawe modele brył geometrycznych. Pomysłów na bryły było mnóstwo. Na początek uczniowie poznali pojęcie brył platońskich.

 

Okazało się, że wielościany foremne to nie tylko sześcian i czworościan foremny. Szukali w internecie ciekawych siatek. Zastanawiali się czy na pewno wystarczy „zakładek” na właściwe sklejenie brył.
Żeby siatki były dokładnie wykonane przypomnieć musieli konstrukcję wielokątów foremnych. Sześciokąt foremny to coś co konstruowali od „zawsze”. Ci, którzy, którzy zdecydowali się robić dwunastościany foremne musieli przypomnieć sobie konstrukcję pięciokąta foremnego. Bardzo ważne jest to, że zgodnie z podstawą programową dla trzeciego etapu edukacyjnego uczniowie umiejętnie pracowali zespołowo. Sami dobierali się w trzy lub czteroosobowe zespoły, wspólnie szukali modeli, które chcieli skonstruować. Kilka zespołów tworzyło modele wielościanów gwiaździstych.
I tak oto na lekcjach matematyki gimnazjaliści stworzyli już bardzo ciekawe modele graniastosłupów pochyłych, dwunastościanów i dwudziestościanów foremnych, wielościanów gwiaździstych i inne. Na podsumowanie uczniowie wspólnie z nauczycielem matematyki ocenili wykonane modele. Niezależnie od niewielkich niedociągnięć wszyscy mogą je oglądać, a naprawdę jest co podziwiać!
Wanda Werchowicz

maematyka (1) maematyka (3)


Aktualności

Powiązane artykuły