Chyba dobrze wybrała gołdapska „Dwójka” dzień obchodów 50-lecia powstania tej szkoły, wszak za patrona ma marszałka Piłsudskiego, twórcę naszej niepodległości. Mimo to uroczystość na sali widowiskowej rozpoczęto od akcentów niepodległościowych.
Po wprowadzeniu sztandaru i słowno-muzycznym montażu o marszałku przypomniano historię szkoły. Dyrektor Stefan Piech podziękował tym, którzy przyczynili się do rozbudowy placówki m.in. byłej dyrektor Czesławie Jakubanis. Natomiast wiceburmistrz Jacek Morzy wraz przewodniczącym Rady Miejskiej Wojciechem Hołdyńskim podziękowali oficjalnie obecnej dyrekcji, czyli Stefanowi Piechowi i Lilii Bogdańskiej.
Nagrody książkowe otrzymali zwycięzcy konkursu rysunkowego o Józefie Piłsudskim. Na wniosek Stefana Piecha (jednocześnie członka Zarządu Powiatu) starosta Andrzej Ciołek wraz z przewodniczącym Rady Powiatu Leszkiem Retlem wręczyli Miłosławowi Słapikowi statuetkę „Rominckiego Rysia „za wybitny wkład w rozwój powiatu gołdapskiego gołdapskiego dziedzinie – kultura i ochrona dziedzictwa kulturowego”.
Jak zwykle w wypadku „Dwójki” godną podkreślenia była oprawa muzyczna, którą zapewniono dzięki umiejętnościom Barbary Nierwińskiej i uczniowskiego chóru. O stronę literacką imprezy zadbała Małgorzata Marcinkiewicz.
W tym roku, jak i poprzednio bardzo pięknie „Dwójka” przygotowała oprawę artystyczną Święta. Na uwagę zasługują słowa dzieci opisujące Józefa Piłsudskiego jako „człowieka wielkiego i skromnego, zakochanego w Polsce i swoim koniu”.
Gratulacje kierownictwu Dwójki. Szkoda ,ze w opisie osób zasłużonych zabrakło nawet kilku słów o osobie mającej poważny wpływ na rozbudowę Szkoły Podstawowej Nr 2 w Gołdapi. Mógł o tym nie wiedzieć pan Stefan Piech ale ma taką wiedzę pani Czesława Jakubanis.O może jestem w błędzie?
Nie wymieniona osoba to śp.Tomasz Romańczuk. Cześć Jego Pamięci.
Tym koniem była kasztanka.
A ja mam wrażenie że podczas akademii nader często padało nazwisko byłego dyrektora (pani dyrektor) Szkoły Podstawowej Nr 2. Jakie zasługi?.. rozbudowa szkoły czy 25 lat pracy na stanowisku dyrektora? Każdy z dyrektorów dawnych czy obecnych dba o swoją placówkę bo takie ma zadanie i za to mu ostatecznie niemało płacą więc nie rozumiem za co te przerośnięte laury? Zresztą szkoła to nie tylko budynek i dyrektor na którego najczęściej spadają zaszczyty (nie zawsze słusznie). Szkoła to głównie kadra nauczycielska, która tyra aby ktoś mógł się chełpić. Tak więc może trochę powściągliwości państwo dyrektorzy, a więcej szacunku dla zwykłego nauczyciela bo to on właśnie pracuje dla „waszej próżnej chwały”. Przykładem mogą być chociażby wyniki uzyskiwane na konkursach, egzaminach itd, lub chociażby występ maluchów podczas akademii. Należy zapytać: kto pracował a kto zebrał? ale to pytanie nie do dyrektorów.
A ja mam nadzieję, że 1 był(a) kiedyś dyrektorem szkoły lub innej placówki i wie, na czym ta robota polega, a zatem wie, co pisze. Ja byłem, płacili za mało (za tę lekką, zupełnie nie stresującą pracę), więc zrezygnowałem. I nigdy więcej! Wolę na kasie w „Biedronce”.
Pamiętajmy, że Piłsudski to także zamach majowy i więzienie w Berezie Kartuskiej.
Trudno przypisać Piłsudskiemu chwałę za te jego decyzje.
Trudno prowadzić dyskusje na tematy historyczne z osobą ,która historię Polski z lat 1918 -1939 hasłowo -zamach majowy, więzienie w Berezie Kartuskiej,zaolzie.
Powyższe stwierdzenie kieruję do osoby występującej po hasłem acz.
Ażeby w miarę uczciwie ocenić działalność Marszałka Piłsudskiego w poszczególnych wydarzeniach historycznych należy znać przyczyny zamachu majowego,jego przebieg i skutki.
Co do obozu w Berezie Kartuskiej trzeba posiadać wiedzę jak doszło do załozenia obozu , kto w nim przebywał i dlaczego.
Kogo ,oprócz narodowców,kierowano do tego obozu.
Piłsudski jak każdy człowiek popełniał błędy ,ale wszystko co robił ,czynił dla Rzeczpospolitej.Nie można jemu zarzucić prywaty,kolesiostwa,przekupstwa i afer.
Przepraszam „zjadłem” wyraz podaje. w pierwszym zdaniu.Podaję całe zdanie.
Trudno prowadzić dyskusję na tematy historyczne z osobą , ktora historię Polski z lat 1918 – 1939 podaje hasłowo.
„Podaję hasłowo” historię Polski, zakładając, że wszyscy te hasła znają i je mogą rozwinąć. Wbrew Pańskiej sugestii, Józefie, nie oczekuję dyskusji na ten tamat, zwracam tylko uwagę, że działań Piłsudskiego nie można oceniać wyrywkowo, wybierając tylko to, co komuś pasuje. Założę się, że gdy dzieci ze szkoły podstawowej wybierały patrona szkoły, o tych niechlubnych wydarzeniach z życiorysu Piłsudskiego miały niewiele informacji.
A Pan, Józefie, często atakuje komentatorów, przypisując im swoje intencje.
Akurat w tym przypadku moja znajomość historii nie ogranicza się do haseł, nie ogranicza się też do znajomości okresu międzywojennego w Polsce – jest dużo, dużo szersza. Ale nie to jest celem mego rozważania.
Jeszcze jedno – z całym szacunkiem dla Pana, Józefie, ale nie mogę zgodzić się na to, że cel uświęca środki, a wszystkie działania Piłsudskiego miały na celu dobro ojczyzny. Owszem, dobro ojczyzny w pojęciu Piłsudskiego, ale np. więźniowie Berezy czy przeciwnicy w zamachu majowym mieli swoje pojęcie dobra Polski, które Piłsudski haniebnie, brutalnie podeptał.
Nie chę już powadzić wymiany zdań z Panem, Józefie, bopo częstej lekturze komentarzy na stronie goldap.org mam wrażenie, że na jaki temat by Pan nie pisał, to jest Pan wszechwiedzący.
Szanowny Panie acz !
Szanuję wole kazdego. Nie jestem wszechwiedzący . Wrażenie to uczucie subiektywne. Zyczę wszelkiej pomyślności.
Dodam ,że pisanie krótkich komentarzy traktuję jako pouczająca rozmowe z ludzmi.