Szkoła Podstawowa w Pogorzeli od ponad 10 lat zajmuje się aktywnie ideami edukacji globalnej i należy do krajowych liderów działań w tej dziedzinie. Nasze przedsięwzięcia przyjmowały różną formę – od standardowych tematów i metod, po wyszukaną formę z rozmachem i wnikliwe dociekania.
W związku z tym, że chyba już zajmowaliśmy się każdym z 17 celów zrównoważonego rozwoju, w tym roku naszą inspiracją była „myśl” jako element łączący wszystkie miejsca na świecie i jako łącznik z poprzednimi pokoleniami. W ramach Tygodnia Edukacji Globalnej chcieliśmy przyjrzeć się powiązaniom globalnym pod względem myśli innowacyjnej, zrozumieć jej wpływ na każdego z nas. W tym celu klasy przygotowały prezentację odkryć i wkładu różnych krajów na świecie w rozwój cywilizacyjny w różnych dziedzinach. Skoro hasło TEG w tym roku brzmiało: „DziałajMY dla PlaneTY”, to podjęliśmy też wiele działań bieżących: założyliśmy ogród, zebraliśmy karmę, zorganizowaliśmy zbiórkę pluszaków dla szpitali, pracowaliśmy nad dobrymi relacjami między sobą.
Natomiast w spojrzeniu perspektywicznym poszerzaliśmy wiedzę na temat możliwości rozwiązania aktualnych problemów świata dzięki wynalazkom i wynalazcom.
Klasy 1-3 Tydzień Edukacji Globalnej obchodziły także pod hasłem „W jaki sposób jesteśmy powiązania ze światem”. Uczniowie uczestniczyli w cyklu zajęć według scenariuszy przygotowanych przez zespół edukacyjny Polskiej Akcji Humanitarnej. Każdego dnia omawiali inny problem globalnych współzależności, m.in. różne perspektywy patrzenia na świat, zmiany klimatyczne, migracje, dostęp do wody czy pochodzenie produktów. Dzięki bajkom, ich bohaterom i bohaterkom, takim jak Nietoperz Nikodem, Zając Zbyszek, Sowa Sonia, Bocian Bolek oraz rodziny Jeży, dzieci poznały takie wartości jak: odpowiedzialność, szacunek i otwartość. W ostatnim dniu podzieliły się zdobytą na zajęciach wiedzą, propagując hasła mówiące o pozytywnych i świadomych zachowaniach wobec świata i problemów globalnych oraz promujące sprawiedliwość i solidarność lokalną i globalną.
MW-T