To było 17 października 1997 roku. Jeden z ostatnich pociągów, które przyjechały do Gołdapi. Powrót żołnierzy gołdapskiej jednostki z ćwiczeń rakietowych na poligonie w Ustce. Przypomnijmy, że definitywne zamknięcie ruchu kolejowego na odcinku Gołdap – Olecko nastąpiło 13 grudnia 2000 roku. Wcześniej, bo 1 kwietnia 1993 r. zamknięto na tym odcinku ruch pasażerski. Niżej kolejne fragmenty książki Pawła Tryka „Gołdap po kolei”.
Przyjazdy do Gołdapi pociągów nadzwyczajnych
Pociągi wojskowe
Kolejowe przewozy wojskowe w regionie gołdapskim prowadzone były w okresie między 15.11.1878 roku, a 12.09.1997 roku, czyli prawie przez 119 lat. Zaczęły się one z dniem dotarcia do Gołdapi pierwszej linii kolejowej, zbudowanej od strony Czerniachowska. Wraz z upływem lat oraz oddawaniem do eksploatacji następnych szlaków kolejowych owe przewozy ulegały zwiększeniu.
Zwiększenie kolejowych przewozów wojskowych związane było również z faktem, iż niektóre szlaki kolejowe regionu gołdapskiego były częścią kolejowej rokady Prus Wschodnich, mającej przebieg (…) Niestierow – Czistyje Prudy – Żytkiejmy – Botkuny – Olecko – Ełk – Pisz – Ruciane Nida – Szczytno – Wielbark – Nidzica (…).
Największe natężenie przewozów wojskowych realizowane było w okresie tuż przed II wojną światową oraz w jej okresie. W drugiej części tejże wojny, gdy szlaki kolejowe, wiodące na front wschodni przez leśne kompleksy Podlasia, stały się zagrożone atakami partyzanckimi, to kolejowe transporty wojskowe zaczęto kierować na bezpieczniejsze, oczywiście w pewnym sensie, szlaki przebiegające przez Prusy Wschodnie, w tym przez węzeł gołdapski.
W okresie powojennym, po przywróceniu z dniem 11 listopada 1948 roku ruchu kolejowego, również prowadzone były kolejowe przewozy wojskowe, mające za zadanie obsługę jednostki wojskowej, zlokalizowanej w mieście Gołdap. Niestety, wskutek fatalnego stanu technicznego tegoż jedynego szlaku kolejowego, dochodzącego do Gołdapi, owe przewozy ustały. Ostatni raz pociąg wojskowy przybył do Gołdapi 12 października 1997 roku, przywożąc gołdapskie wojsko, powracające ze strzelania rakietowego na poligonie, położonym w pobliżu miejscowości U.
(…)
Pociąg towarowo-osobowy relacji „Ełk – Gołdap – Ełk”
Mimo definitywnego, z dniem 13 grudnia 2000 roku, zamknięcia szlaku kolejowego z Olecka do Gołdapi, to – wbrew pozorom i wszelkiej logice oraz jakby na złość niektórym decydentom – na szczęście ruch kolejowy całkowicie nie zamarł. A to dzięki zarówno wielbicielom pięknych, choć w większości niestety już nieczynnych, mazurskich linii kolejowych, jak i dzięki wielbicielom Mazur Garbatych, a szczególnie ziemi gołdapskiej oraz miasta Gołdap. Choć powszechnie wiadomym jest, iż istnienie, a tym bardziej działalność tychże wielbicieli jest dla większości postronnych osób zupełnie niezrozumiała, niewiarygodna, a nawet podejrzana.
Jeden z tego typu przyjazdów do Gołdapi, odbył się 6 kwietnia 2001 roku, czyli niedługo po definitywnym zamknięciu ruchu kolejowego, a w ósmą rocznicę zawieszenia ruchu pasażerskiego. Wówczas to fani kolejnictwa przybyli do Gołdapi wagonem pasażerskim, doczepionym do pociągu towarowego, ciągniętego lokomotywą spalinową SM42-598 z lokomotywowni (już niestety zlikwidowanej) w Ełku. W ten sposób stworzono przejazd pociągu towarowo-osobowego w relacji Ełk – Gołdap – Ełk.
Historia gołdapskiej kolei. Przyjazdy do Gołdapi pociągów nadzwyczajnych