Nie ma chyba na świecie osoby lub podmiotu, która – będąc na poważnie zainteresowaną działaniami e-commerce – nie słyszała o serwisie Amazon. To kilkaset milionów aktywnych kupujących i niemal 3 miliony aktywnych sprzedawców, co prowadzi do prostego wniosku: mamy do czynienia z ogromnym potencjałem platformy. Ze statystyk wynika natomiast, że sprzedaż na Amazon okazuje się przedsięwzięciem rentownym dla 63% sprzedawców już po pierwszym roku aktywności. Jak zatem sprzedawać na Amazon, by się wyróżnić? Czy istnieją sprawdzone triki, pozwalające odnieść sukces na platformie Amazon?
1. Sprzedaż na Amazon – podstawy
2. Wystawianie produktu w serwisie Amazon
3. Jak sprzedawać na Amazon? Triki
4. Zwiększanie sprzedaży – zaawansowane sposoby
Oczywiście, aby rozpocząć efektywną sprzedaż na Amazon, należy założyć konto klienta Amazon – w tym przypadku jako konto sprzedawcy w serwisie Amazon. Później istnieje kilka dróg działania, które omówimy poniżej.
Sprzedaż na Amazon – podstawy
Chcesz sprzedawać na Amazon? Do wyboru masz dwa podstawowe schematy działania.
• Fulfilment by Amazon (FBA)
Oferta Fulfilment by Amazon (FBA) to dobry pomysł w przypadku sprzedaży dla początkujących. Aktywnie korzysta z niej ponad 200 milionów członków programu Amazon Prime, co daje ci szansę dotarcia do setek milionów klientów potencjalnie zainteresowanych produktami. Na czym polega oferta? Mówiąc najprościej, Amazon oferuje w tej wersji pełne wsparcie twojej sprzedaży w serwisie Amazon, biorąc na siebie magazynowanie, pakowanie oraz wysyłkę zamówień ze swoich magazynów, a także obsługę zwrotów w centrach logistycznych Amazon.
• Amazon Brand Registry
Jeśli w swoim e-biznesie jesteś w stanie podąć nie tylko dane rejestracyjne firmy i firmowy adres e-mail, ale również znak towarowy, koniecznie zwróć uwagę na opcję Brand Registry. Zyskasz kilka dodatkowych opcji, między innymi możliwość korzystania z A+ Content i Brand Dashboard w Seller Central, dostęp do bonusowych kampanii reklamowych i rozbudowane narzędzia analityczne (brand analytics). Będziesz mieć także wgląd do dodatkowych raportów sprzedaży.
Wystawianie produktu w serwisie Amazon
Wyobraźmy sobie, że proces rejestracji jest już za tobą. Jak faktycznie zacząć sprzedawać w serwisie? Na początku swojej sprzedaży na Amazon musisz przedstawić przewidywany plan sprzedaży: plan indywidualny – dla małych sprzedawców (w opcji maksymalnie 40 przedmiotów miesięcznie) lub plan profesjonalny – znoszący ograniczenia i dający dodatkowe narzędzia do prowadzenia sprzedaży.
Masz możliwość umieszczenia w określonej kategorii produktu poprzez jedną z dwóch opcji: Add a Product (sprzedaż pojedynczych przedmiotów) oraz Add a Product via Upload” (wiele przedmiotów jednocześnie). Wystarczy wyszukać produkt w katalogu Amazon, a gdy parametry będą się zgadzać, kliknąć „Sell this product” i uzupełnić pozostałe informacje. Możesz także wybrać wariant „I’m adding a product not sold on Amazon”, jeśli danego produktu w katalogu nie ma.
Jak sprzedawać na Amazon? Triki
W pierwszej kolejności zadbaj o sprzedażowe podstawy.
• Produkt
Kluczem efektywnej sprzedaży za pośrednictwem Amazon jest odpowiedni rodzaj produktu. Poszukaj tego, co popularne, ale bez dużej konkurencji. Narzędzia takie jak Amazon’s Best Sellers, Amazon’s Choice, czy Jungle Scout mogą pomóc Ci w identyfikacji potencjalnie lukratywnych kategorii.
• Atrakcyjna oferta
Dobrej jakości zdjęcia produktów są niezbędne, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Upewnij się, że Twoje zdjęcia są profesjonalne, a opis produktu jest dokładny i atrakcyjny. Koniecznie dodaj również kluczowe słowa klasyfikacyjne, które pomogą Twoim produktom być widocznymi w wynikach wyszukiwania.
• Ceny i logistyka
Pracuj nad konkurencyjnością cenową swoich produktów i wybierz skuteczną strategię cenową. Dodatkowo, skorzystaj z usług Amazon FBA (Fulfillment by Amazon), aby zminimalizować problemy z dostawą i zapewnić klientom szybką wysyłkę.
Zwiększanie sprzedaży – zaawansowane sposoby
Na pewnym poziomie wtajemniczenia i zaawansowania możesz zwiększyć sprzedaż w serwisie Amazon, korzystając ze sprawdzonych trików.
• Stosuj właściwą strategię cenową
Aż 74% klientów uważa cenę za główny czynnik wpływający na ich decyzję o zakupie. Ten wzorzec jest szczególnie zauważalny na platformach handlowych. Dzięki nim konsumenci mają możliwość porównywania cen bez konieczności opuszczania swojego miejsca zamieszkania. Dlatego jako sprzedawca kluczowe jest wypracowanie odpowiedniej strategii cenowej, która zapewni przewagę w świecie e-commerce.
• Analizuj konkurencję
Na bieżąco weryfikuj produkty sprzedawane w serwisie, sprawdzając w katalogu najniższe ceny i inne oferowane udogodnienia. Dopasuj swoją ofertę do aktualnej sytuacji.
• Twórz ciekawe oferty
Starannie stworzony wpis produktowy przyciąga uwagę klienta i dostarcza mu kompletnych informacji o produkcie. Składa się on z różnych elementów, takich jak tytuł, ilustracje, punkty kluczowe, opis produktu i specyfikacje techniczne. Warto podejść do procesu tworzenia wpisów produktowych w sposób holistyczny, tak aby każda sekcja tworzyła spójną i spójną całość.