Co wolno przewodniczącemu to nie tobie – sołtysie!

Publikujemy pierwszy z tekstów, będących reakcją na nonsensy, którymi opatrywane bywają odpowiedzi na nasze pytania skierowane do burmistrza, będące jednocześnie jaskrawymi próbami zakneblowania ust opozycji i innym pytającym. Na razie wyjaśnienie specjalisty od prawa samorządowego, dotyczące możliwości zabierania głosu przez sołtysa na sesjach rad gminnych lub miejskich. Niebawem tekst: „Kto ma prawo do informacji publicznej” i co to jest „informacja przetworzona”.

Sołtys Jacek Kizik ma problemy z zabieraniem głosu na sesjach Rady Miejskiej. Natomiast ekspert od prawa twierdzi: „Należy przyjąć, że zarówno art. 37a ustawy o samorządzie gminnym oraz § 12 Statutu Gminy Gołdap reguluje w sposób wyczerpujący i stanowczy obowiązek zapewnienia sołtysowi możliwościowi zabrania głosu na sesji Rady Gminy.”

Zgodnie z art. 37a. ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej (sołtys) może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy. Natomiast zgodnie z § 12 Statutu Gminy Gołdap przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, na zaproszenie przewodniczącego rady, uczestniczą w sesjach rady bez prawa głosowania oraz mają prawo do zabierania głosu na sesji w punkcie do tego przeznaczonym.

Zatem należy przyjąć, że zarówno art. 37a ustawy o samorządzie gminnym oraz § 12 Statutu Gminy Gołdap reguluje w sposób wyczerpujący i stanowczy obowiązek zapewnienia sołtysowi możliwościowi zabrania głosu na sesji Rady Gminy, w tym określa wprost termin realizacji tego obowiązku – sołtys może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu. Art. 37a daje podstawę do uczestniczenia przez sołtysa w pracach rady nie tylko w końcowej części obrad, obejmującej wolne wnioski i informacje. Prawo do uczestniczenia w obradach musi być rozumiane jako prawo do aktywności, w tym zwłaszcza do zabierania głosu, a nie jedynie do biernej obecności i wygłaszania oceny na końcu sesji rady, po podjęciu już przez radę istotnych rozstrzygnięć (uchwał). To uprawnienie sołtysa, powinno być swobodnie realizowane, w szczególności w sprawach ważnych dla społeczności jednostki pomocniczej (czytaj: I OSK 4329/18 – Postanowienie NSA z 24.01. 2019 r.).

Zatem odmowa udzielenia głosu sołtysowi przez przewodniczącego rady stanowić będzie naruszenie zarówno przepisu art. 37a ustawy o samorządzie gminnym oraz § 12 Statutu Gminy Gołdap i może być przesłanką na mocy art. 229 pkt 1 ustawy kodeks postępowania administracyjnego do złożenia przez sołtysa skargi na radę gminy do wojewody.
Nawiasem mówiąc przepis § 12 Statutu Gminy Gołdap w mojej ocenie stanowi niezgodną z prawem modyfikację przepisu art. 37a ustawy o samorządzie gminnym. W § 12 statutu Rada Gminy Gołdap postanowiła, że sołtys uczestniczy w sesjach rady i jest zawiadamiany przez przewodniczącego rady gminy o sesji rady gminy. Z powyższego wynika, że rada gminy nałożyła na sołtysa obowiązek uczestniczenia w pracach rady. Tymczasem przepis art. 37a ustawy o samorządzie gminnym przewiduje jedynie możliwość uczestnictwa przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej w pracach rady gminy. Ustawodawca dał zatem sołtysowi prawo uczestniczenia w pracach rady, a organ stanowiący gminy nie może tego uprawnienia, w drodze uchwały, zamienić w obowiązek. Taka regulacja prawna pozostaje w sprzeczności także z art. 7 Konstytucji RP (czytaj: II SA/Go 321/11 – Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. 22.06.2011 r.).

Fot. pixabay.com


Aktualności

Powiązane artykuły