Odszkodowanie za opóźniony lot 2 godziny – gdzie się zgłosić?

Linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania za lot, jeżeli przyczyną odwołania lotu jest wina linii lotniczej, a nie nadzwyczajne okoliczności. Ponadto przewoźnik lotniczy musi poinformować pasażerów, że wystąpi rozbieżność między planem podróży pasażera a rzeczywistą datą odlotu, co najmniej 14 dni przed planowaną datą lotu. W przeciwnym razie będzie musiał zapłacić odszkodowanie.

 

 

 

 

onadto przewoźnik lotniczy musi jak najszybciej zapewnić Ci alternatywny lot.

Sprawdź, jakie są prawa pasażera: aircashback.com/warto-wiedziec/prawa-pasazera

Jakiej wysokości odszkodowanie można uzyskać?

Stawki odszkodowań za odwołany lub opóźniony lot są ustalone z góry przepisami prawa. W szczególnych przypadkach ich wysokość zależy od odległości dzielącej miejsce wyjazdu od miejsca docelowego. W związku z tym w przypadku opóźnienia lotu powodującego co najmniej 3 godziny do dotarcia do miejsca docelowego, odmowy przyjęcia na pokład lub w przypadku odwołania lotu, mają oni prawo do:

– 250 euro – dla lotów do 1500 km;

– 400 Euro – dla lotów o długości od 1500 do 3500 km;

– 600 euro – za loty powyżej 3500 km.

Czy długość opóźnienia lotu ma wpływ na możliwość dochodzenia odszkodowania?

Tak, długość Twojego opóźnienia lotu jest kluczowym czynnikiem przy ocenie Twoich uprawnień do roszczenia o odszkodowanie za opóźniony lot.
Zgodnie z regulaminem, na którym opierają się usługi AirCashBack, minimalny czas potrzebny do zainicjowania procedury żądania wynosi 3 godziny od planowego czasu przylotu w miejscu docelowym.

Przykład: w wyniku zaniedbań przewoźnika, samolot z Warszawy do Nowego Orleanu, zamiast o godz. 12.00 przybył na miejsce o godz. 15.15. Opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego mieści się w granicach 3h 15min i jest powodem do wystąpienia o odszkodowanie.

Pamiętaj, że oprócz odszkodowania pieniężnego, po upływie określonego w przepisach czasu oczekiwania na opóźniony lot, pasażer może domagać się od przewoźnika lotniczego przysługującego mu prawa do opieki (telefon, napoje, posiłki, noclegi, transport do miejsca zakwaterowania). Może domagać się tego rozszczenia jeśli opóźnienie lotu wyniesie minimum 2h wg poniższego:

– 2 godziny albo więcej – w przypadku lotów do 1500 km;

– 3 lub więcej godzin – w przypadku dłuższych lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 i krótszych niż 3500 km;

– 4 lub więcej godzin – w przypadku dystansów minimum 3500 km poza terytorium UE.

W przypadku opóźnienia lotu o ponad 5h pasażer, który nie zrezygnował z usługi przewoźnika, może wystąpić o zwrot kosztów biletu oraz zapewnienie transportu do miejsca, z którego rozpoczął on swoją podróż. Odpowiedzialność za tę sytuację ponosi przewoźnik lotniczy.

Kiedy nie przysługuje odszkodowanie od przewoźnika za opóźniony lot?

Są to tzw. „nadzwyczajne okoliczności”, których wystąpienie wyłącza odpowiedzialność w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu, które likwidują możliwość szkody przez pasażera. Do takich okoliczności zalicza się zdarzenia, którym przewoźnik nie może zapobiec pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Do najczęstszych nadzwyczajnych okoliczności należą:

– złe warunki pogodowe, takie jak silne opady deszczu lub śniegu;

– zamieszki;

– strajk pracowników lotniska.

Warto pamiętać, że szybki sposób na sprawdzenie, czy kwalifikujesz się, aby dostać odszkodowanie i pieniądze za opóźniony lot jest skorzystanie ze specjalnego formularza (w linku powyżej). Wystarczy, że podać dane lotu, by otrzymać informacje, czy należy się odszkodowanie, a po potwierdzeniu – pieniądze.

 

 


Aktualności

Powiązane artykuły