Zarząd województwa w dniu 3 października dokonał oceny strategicznej i wybrał do dofinansowania kolejne dwa projekty drogowe: 1. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 650 na odcinku Węgorzewo /od skrzyżowania z drogą krajową nr 63/ – Banie Mazurskie wraz z odcinkiem nowego przebiegu na terenie Węgorzewa oraz odcinkiem przez Banie Mazurskie. Łączna długość 24,6km,wartość projektu blisko 51 mln zł z tego około 46 mln zł środki unijne, wkład własny samorządu województwa około 5 mln zł. 2. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 650 na odcinku Srokowo /z wyprowadzeniem poza centrum tej miejscowości/ -Stara Różanka i drogi wojewódzkiej nr 591 na odcinku Stara Różanka-Kętrzyn wraz z ulicami Bałtycka i Traugutta w Kętrzynie. Wartość projektu około 34 mln zł, z tego środki unijne około 30 mln zł, wkład własny samorządu województwa około 4 mln zł.
Program usprawnienia powiązania komunikacyjnego w północnej części województwa warmińsko – mazurskiego przewiduje łącznie:
1. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 513 na odcinku Pasłęk – Orneta wraz ze zmianą przebiegu na terenie Pasłęka. Koszt 17,91 mln euro,34,32 km.
2. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 513 na odcinku Orneta – Lidzbark Warmiński wraz z tymi miejscowościami; koszt 21,95 mln euro, 37,31 km.3. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 592 w ciągu ul. Kętrzyńskiej i Bohaterów Warszawy w Bartoszycach, koszt 4,39 mln euro, 2,76 km.4. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 650 na odcinku Srokowo – Stara Różanka i drogi wojewódzkiej nr 591 na odcinku Stara Różanka – Kętrzyn wraz z ulicami Bałtycką i Traugutta w Kętrzynie, koszt 8,48 mln euro, 20,2 km
5. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 650 na odcinku Srokowo – Węgorzewo do skrzyżowania z drogą krajową nr 63; koszt 8,86 mln euro, 15,43 km.
6. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 650 na odcinku Węgorzewo od skrzyżowania z drogą krajową nr 63 – Banie Mazurskie wraz z tą miejscowością, koszt 12,81 mln euro, 24,6 km.
7. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 650 na odcinku Banie Mazurskie – Boćwinka i Grabowo – Gołdap wraz ze wschodnim wylotem Gołdapi /ulica Paderewskiego., koszt 13,83 mln euro, 16,04 km.
Łączny koszt to 88,23 mln euro, zakres rzeczowy – 150,9 km.
W tym północnym ciągu dróg wojewódzkich przebudowano już wcześniej odcinki Bartoszyce- Kętrzyn oraz Boćwinka- Grabowo.
Z nowych zadań najbardziej zaawansowana – na etapie rozstrzygania przetargu na wyłonienie wykonawcy- jest przebudowa drogi Banie Mazurskie -Boćwinka, Grabowo-Gołdap z ul. Paderewskiego. Rozpoczęcie robót przewiduje się wiosną 2012, zakończenie w I kwartale 2014.
Zakończenie wszystkich wymienionych inwestycji zatwierdzonych przez Zarząd Województwa, a przygotowywanych dokumentacyjnie od 2008r. przewidywane jest do końca 2014.
Zagrożeniem dla dotrzymania tych terminów mogą być na niektórych odcinkach wymogi środowiskowe oraz protesty organizacji ekologicznych .
Zmodernizowany ciąg dróg wzdłuż granicy z obwodem kaliningradzkim od Gołdapi po Pasłęk /tam umożliwi wjazd na drogę ekspresową E 7 Gdańsk-Warszawa/ przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej terenów nadgranicznych, podniesienia ich potencjału gospodarczego i atrakcyjności inwestycyjnej.
Zabiegamy też o modernizację drogi krajowej nr 65 Gołdap – Kowale Oleckie a następnie –Olecko/budowana obwodnica/ – Ełk /budowana obwodnica/ gdzie połączy się docelowo z drogą ekspresową Via Baltica prowadzącą z krajów nadbałtyckich w kierunku Warszawy i dalej na zachód.
Podczas pobytu w Ełku /wizytacja budowanego węzła komunikacyjnego gdzie obwodnica połączy się z drogami krajowymi nr 16,65 i przyszłą Via Baltica/ oraz w Giżycku 25 września premier Donald Tusk zapowiedział sfinansowanie wkładu krajowego do przyznanych 10 mln euro z programu Litwa-Polska –Rosja na modernizację drogi krajowej nr 65 Gołdap – Kowale Oleckie. Wniosek o wpisanie remontu tego odcinka do Programu Budowy Dróg Krajowych burmistrz Gołdapi złożył do ministra infrastruktury, który zadeklarował jego poparcie. Publiczne wsparcie premiera daje nadzieję, że drogowcy zrealizują tę inwestycję.
Podane projekty są konkretnymi przykładami pokazującymi, że pokonujemy wykluczenie komunikacyjne regionu. Dostępność drogowa Gołdapi w najbliższych latach radykalnie poprawi się. Będzie to istotny impuls rozwojowy.
Jarosław Słoma
panowie o czym wy mówicie???? podniecajmy się zakończeniem roboty a nie planami na przyszłość. Paderewskiego miała być oddana w 2011r. Panie Jarosławie bardzo pana szanuję ale konkretnie kiedy przejdziemy się nową ulicą Paderewskiego?????????? w 2014 czy może 2020? Przewidywania mnie nie interesują.