Odpowiedź na list do redakcji. Po co wojewódzkie autobusowe linie komunikacyjne?

Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego w 2021 roku uruchomił nowe połączenia autobusowe, w tym z dniem 1 lipca 2021 linię Gołdap – Ełk przez Olecko. Na koniec 2022 było takich linii 9. Z dniem 1 stycznia 2023 uruchomiono 4 kolejne, w tym Gołdap – Węgorzewo. Na każdej linii uruchomiono trzy pary połączeń autobusowych: tam i z powrotem.

Według zestawienia załączonego do mapy przewozów wynika, że w ubiegłym roku linia Gołdap- Olecko – Ełk cieszyła się największym zainteresowaniem ze wszystkich utworzonych w regionie. Na 30.11.2022. skorzystało z niej ponad 10 tysięcy pasażerów (10687), średnio 972 miesięcznie. Sądzę, że to jednoznacznie potwierdza słuszność decyzji o jej utworzeniu. Uruchomienie tej linii spotkało się z dużym pozytywnym odzewem. Inicjatywa trafiła na duże zapotrzebowanie społeczne.

Dlaczego samorząd województwa angażuje się w tworzenie tych linii? Wyjaśnienie znajdujemy na Portalu Informacyjnym Wrota Warmii i Mazur (www.warmia.mazury.pl):

Przewozy osób w publicznym transporcie autobusowym w regionie wykonywane są wyłącznie w oparciu o przepisy ustawy o transporcie drogowym, na podstawie zezwoleń udzielanych na wniosek przewoźnika. Usługi te mają charakter komercyjny, są działalnością wykonywaną przez podmioty gospodarcze bez udziału środków publicznych i są nastawione przede wszystkim na utrzymanie rentowności. Stąd głównym zainteresowaniem przewoźników cieszą się linie dochodowe, na których występują duże potoki pasażerów. Pomijane są trasy, na których pasażerów korzystających na co dzień z przewozów jest niewielu, co prowadzi do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców małych miejscowości położonych poza głównymi szlakami komunikacyjnymi.

Czyli samorząd województwa uruchamia połączenia tam, gdzie prywatnym przewoźnikom nie opłaca się otwieranie komercyjnych przewozów. Mieszkańcy tych terenów nie mogą być pozostawieni sami sobie. Nie można dopuścić, aby byli mieszkańcami „drugiej kategorii”. Ta interwencja samorządu zapobiega powstawaniu białych plam komunikacyjnych. Szczególnie ważne to jest na obszarach peryferyjnych, dotkniętych wykluczeniem komunikacyjnym. Mieszkańcy nie mogą być skazani na takie wykluczenie.

Samorząd województwa uruchamiając Wojewódzkie Autobusowe Linie Komunikacyjne kieruje się następującymi kryteriami:

– brak dostępu do kolei;

– słabo rozwinięte połączenia komercyjne lub ich całkowity brak;

– stworzenie możliwości dotarcia do większych węzłów komunikacyjnych;

– potrzeby zgłaszane przez samorządy lokalne.

Samorząd województwa organizuje w ramach Wojewódzkich Autobusowych Linii Komunikacyjnych połączenia między powiatami. Linie autobusowe między gminami w obrębie powiatu może organizować samorząd powiatowy. Linie w obrębie jednej gminy – samorząd gminny.

Przewozy międzypowiatowe finansowane są z budżetu samorządu województwa, rządowego Funduszu Regionalnych Przewozów Autobusowych oraz oczywiście z opłat za bilety. Umowy na przewozy podpisywane są z wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty.

Koszt WSZYSTKICH 13 połączeń autobusowych na Warmii i Mazurach w 2023 roku szacowany jest na 5 mln złotych.

Dzięki tym działaniom likwidujemy białe plamy komunikacyjne województwa.

W samorządzie województwa warmińsko-mazurskiego dbamy o zrównoważony rozwój całego regionu, także jego północno-wschodnich rubieży. Władze samorządowe województwa mają świadomość potrzeb komunikacyjnych i transportowych naszego terenu. Powiat gołdapski jest najbardziej oddalony od stolicy regionu, a gmina Dubeninki najbardziej odległą gminą. Dlatego korzystając z tego życzliwego klimatu dalej będę zabiegać o lepsze skomunikowanie autobusowe poprzez kolejne połączenia (na przykład Węgorzewo – Kętrzyn w przypadku zainteresowania tamtejszych samorządów); modernizację drogi wojewódzkiej nr 651 Gołdap – Dubeninki- Żytkiejmy – granica województwa.

Na przebudowę oczekują też inne drogi wojewódzkie we wschodniej części regionu: Olecko- granica województwa, Olecko- Giżycko, Giżycko – Kętrzyn.

Z pełnym przekonaniem uważam, że Gołdap – jedyne uzdrowisko w województwie warmińsko-mazurskim musi być skomunikowane z resztą kraju przyjaznym środowisku transportem kolejowym. Stąd postulat odtworzenia linii olejowej nr 41 na odcinku Gołdap – Olecko. Czekamy w tej sprawie na decyzje rządowe wpisania tej inwestycji do finansowania z unijnego programu Polska Wschodnia.

 

Jarosław Słoma

Radny Województwa Warmińsko- Mazurskiego

 

 


Aktualności

Powiązane artykuły