Na stronie stowarzyszenia dawnych mieszkańców powiatu gołdapskiego (Die Kreisgemeinschaft Goldap Ostpreußen e.V. www.goldap.de) ukazał się artykuł dotyczący planowanej modernizacji drogi DW651. Poniżej publikujemy artykuł w całości.
Na stronie stowarzyszenia dawnych mieszkańców powiatu gołdapskiego (Die Kreisgemeinschaft Goldap Ostpreußen e.V. www.goldap.de) ukazał się artykuł dotyczący planowanej modernizacji drogi DW651. Poniżej publikujemy artykuł w całości.
Kontrowersyjne plany budowy dróg w Gołdapi
W 2017 roku Olsztyński Zarząd Dróg Wojewódzkich przedstawił plany modernizacji drogi DW 651 (tj. drogi z Gołdapi przez Dubeninki do Żytkiejm i dalej do granicy litewskiej w Ogrodnikach) i wcześniej jej przebieg przez miasto Gołdap ( ok. 3 km ). Droga jest w zasadzie kontynuacją drogi DW 650 z Kętrzyna przez Węgorzewo do Gołdapi. Plany DW 651 przewidują ten sam standard co DW 650, który został ukończony kilka lat temu. Standard ten umożliwia bezproblemowe ruch ciężarówkami.
Plany te są kontrowersyjne dla części mieszkańców w dwóch punktach i są intensywnie dyskutowane od czasu ich wprowadzenia.
Przede wszystkim istnieje obawa, że planowany standard rozbudowy drogi spowoduje zauważalny wzrost natężenia ruchu, zwłaszcza samochodów ciężarowych. Nie jest to zgodne ze statusem Gołdapi, jako uzdrowiska i turystyki w regionie (zwłaszcza w Puszczy Rominckiej). Ponadto istnieje obawa, że śródmiejskie ulice Gołdapi zostaną przeciążone, a tym samym zagrożą ruchowi rowerowemu i pieszym.
Aby uniknąć dodatkowego obciążenia śródmieścia Gołdapi, mieszkańcy proponują się budowę połączenia drogi z Dubeninek na wschód od skrzyżowania z ulicą Stadionową (droga niedaleko od południowego krańca jeziora Gołdap) do drogi krajowej 65 na południu od miasta w stronę Olecka. Taka droga poprowadziłaby ruch obok miasta.
Na mapce planowany przez Zarząd Dróg Wojewódzkich przebieg drogi