Szanowny Panie,
apelujemy o podjęcie działań i współpracę przy rozwiązaniu problemu jakim jest planowany przebieg drogi DW651 przez miasto Gołdap.
Od ponad 2 lat mieszkańcy Gołdapi apelują do Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego o zmianę przebiegu drogi DW 651 przez miasto Gołdap. Przygotowana dokumentacja remontu drogi DW 651 została złożona do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego i jest na ostatnim etapie jej zatwierdzenia. Mieszkańcy Gołdapi są za jak najszybszym wykonaniem modernizacji tej drogi na odcinku od granic miasta Gołdap, po wschodniej stronie, do granicy województwa (tj. przez Dubeninki aż do Żytkiejm), ale nie zgadzają się na zaproponowany przez inwestora przebieg DW 651 przez miasto Gołdap, czyli ulicami Gumbińską, Zatorową, 1-go Maja, Kolejową i Suwalską.
Projektowany przebieg DW 651 przez miasto Gołdap zagrozi środowisku naturalnemu i bezpieczeństwu mieszkańców, utrudni drogę do szkoły dzieciom uczącym się w Szkole Podstawowej nr 2, utrudni ruch osobom korzystającym z usług uzdrowiskowych, wprowadzi ruch tzw. TIR-ów w uzdrowiskową strefę „B” uzdrowiska Gołdap, przetnie ważne ciągi komunikacyjne (piesze, rowerowe, drogowe) łączące centrum Gołdapi ze ścisłą strefą uzdrowiskową i jeziorem, tym samym będąc w sprzeczności ze strategicznymi kierunkami rozwoju miasta Gołdap.
Od marca 2018 roku mieszkańcy protestują przeciwko przebiegowi drogi DW 651 przez miasto Gołdap. Podczas prowadzonych wiosną 2017 roku konsultacji społecznych oraz spotkań wiosną 2018 roku, zaproponowano alternatywną koncepcję przebiegu drogi DW 651, która omija miasto Gołdap od południowo-wschodniej strony, łącząc obecną DW 651 z drogą DK 65. Proponowane wstępne rozwiązanie przebiega poza terenami zabudowanymi.
Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego w korespondencji prowadzonej z mieszkańcami w sprawie przebiegu drogi DW 651 powołuje się na ustalenia z władzami lokalnymi z lat 2016-2017, wg których droga DW 651 ma przebiegać przez miasto ulicami: Suwalską, Kolejową, 1-go Maja i Zatorową. Ustalenia te nie uwzględniały stanowiska mieszkańców wyrażonego licznymi pismami skierowanymi do władz gminnych, powiatowych i wojewódzkich, a popartego przez około 400 mieszkańców. W opinii mieszkańców Gołdapi zamieszkałych przy ulicach: Suwalskiej, Kolejowej, 1-go Maja i Świerkowej nie zostali oni skutecznie poinformowani o planowanej zmianie przebiegu DW 651, która dotyczy także ich prywatnej własności m.in. przewiduje pozbawienie mieszkańców części działek i zniszczenie mienia przylegającego do nowego przebiegu drogi.
O zagrożeniu jakie niesie przebieg drogi DW 651 przez miasto pisał Starosta Andrzej Ciołek w pismach wysyłanych w latach 2015-2017 do Zarządu Dróg Wojewódzkich m.in.:
– (…) po zrealizowaniu planowanej inwestycji i prawdopodobnym ruchu TIR-ów znacząco wzrośnie natężenie ruchu, a tym samym zagrożenie dla niechronionych (pieszych i rowerzystów) uczestników ruchu.
– (…) Intensywny ruch pojazdów o dużych gabarytach i ciężarach będzie utrudniał życie mieszkańcom.
– (…) Dostosowanie Kolejowej wraz z rondem do warunków DW (drogi wojewódzkiej) wymusi prace i koszty na niedawno modernizowanym odcinku. Może to spowodować negatywne odczucie społeczne.
Również zapisy zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 651 (…)” wskazują wprost zagrożenia jakie niesie realizacja tej inwestycji. Dobrym przykładem jest miejscowość Żytkiejmy w której zaplanowano budowę obwodnicy, a jako jeden z argumentów za wybudowaniem tam obwodnicy podaje się, iż „…na odcinku m. Żytkiejmy 29 budynków pozostanie w odległości <8,0m od krawędzi jezdni, co jest niezgodne z wymaganiami art.43 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych…”. Pragniemy zauważyć, iż w proponowanym przebiegu przez miasto Gołdap w odległości <8,0 m od krawędzi znajdą się nie tylko domy jednorodzinne, ale także co najmniej 2 budynki wielorodzinne. Analizując ww. raport nasuwa się pytanie: dlaczego mieszkańcy Gołdapi są traktowani inaczej niż mieszkańcy Żytkiejm?
W pkt. 2.6.9 „Prognoza ruchu” ww. raportu przedstawiono „…strukturę rodzajową ruchu na drodze wojewódzkiej nr 651 w 2030 r….” Wykazano, iż na odcinku w obrębie miasta w ciągu doby będzie poruszać się 8 818 pojazdów, w tym: 396 samochodów ciężarowych, dostawczych
i autobusów. Zakładając, że nasilenie ruchu przypada w godzinach dziennych można przypuszczać, iż co 3-4 minuty po drodze przejeżdżać będzie samochód większy niż osobowy. Proponowany przebieg drogi DW 651 przez miasto przecina strefę B uzdrowiska Gołdap. Raport oddziaływania na środowisko nie zawiera analizy dopuszczalnego oddziaływania akustycznego zgodnie z normami jakie obowiązują w strefie B uzdrowiska.
W opracowaniu tym zabrakło też analizy wpływu podwyższonego ruchu pojazdów ciężkich na zabytki znajdujące się w bezpośredniej bliskości drogi, np. wieży ciśnień w Gołdapi przy ul. 1 Maja czy kościoła w Dubeninkach.
Raport nie uwzględnia także transgranicznego oddziaływania na środowisko. Autorzy nie przeanalizowali wpływu udrożnienia drogi DW 651 dla ruchu samochodów ciężarowych
– w chwili obecnej ruch ciężarówek ograniczają przedwojenne wiadukty. Przeszkoda ta zniknie po wykonaniu modernizacji, a tym samym umożliwi ruch na zachód samochodów ciężarowych
z Litwy – będzie to najkrótsza droga w stronę Olsztyna, Elbląga, Gdańska, Gdyni i Szczecina. Blisko granicy z Polską, działają na Litwie zakłady produkujące m.in. nawozy sztuczne sprzedawane na terenie Polski i Europy Zachodniej.
Ostatnie informacje dotyczące przesunięcia realizacji inwestycji na nową perspektywę finansowania z środków UE, dają szansę na stworzenie nowego i lepszego rozwiązania dla nas wszystkich. Uwzględniając potrzeby każdego z nas. Nowe rozwiązanie byłoby zgodne
z obowiązującymi, europejskimi trendami w tym zakresie oraz będzie do zaakceptowania przez mieszkańców.
Pragniemy też przypomnieć, iż na spotkaniu z mieszkańcami Gołdapi, w maju 2018 roku, dyrektor ZDW Pan Waldemar Królikowski, jako główny powód odrzucenia pomysłu zrealizowania łącznika drogi DW 651 z drogą DK 65, podawał brak czasu na przygotowanie dokumentacji takiego rozwiązania, gdyż inwestycja miała być zrealizowana w obecnej perspektywie finansowej. W chwili obecnej już wiemy, że remont drogi w obecnej perspektywie nie będzie realizowany, co daje czas na wykonanie niezbędnej dokumentacji „łącznika” oraz formalne procedowanie i wykonanie inwestycji omijającej miasto Gołdap, o co postulują mieszkańcy.
Licząc na zrozumienie postulatów mieszkańców prosimy o pomoc i interwencję
we wdrożeniu racjonalnego rozwiązania nie powodującego konfliktów społecznych i dbającego o bezpieczeństwo i dobro nas wszystkich.
Gołdap, dn. 08.01.2020 r. Z poważaniem – poniżej podpisani mieszkańcy Gołdapi
List otwarty podpisało czytelnie 168 mieszkańców.