„Ciekawość – pierwszy stopień do wiedzy”

W klasie IIa SP2 w od IX 2023 r. do V 2024 r. realizowana była innowacja „Ciekawość – pierwszy stopień do wiedzy”.

Miała na celu m.in.:

  • zainteresować dzieci otaczającym światem, różnymi dziedzinami wiedzy;
  • umożliwić każdemu dziecku samodzielne zdobywanie wiedzy, dzielenie się nią z rówieśnikami;
  • nauczyć samodzielnego planowania i przeprowadzania doświadczeń, wnioskowania, udowadniania postawionej tezy;
  • zwiększyć zaangażowanie dzieci w proces edukacyjny.

2 – 3 razy w tygodniu punktualnie o godz. 8.00 w klasie wykonywane było doświadczenie. Przeprowadzono w ten sposób 86 eksperymentów. Dodatkowo, w innych godzinach zajęć przeprowadzano kolejne doświadczenia, które były inicjowane przez dzieci a inspirowane działaniami z początku zajęć. Początkowo doświadczenia prezentowała nauczycielka, potem coraz częściej uczniowie wg własnego pomysłu po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem.

Uczniowie najpierw przewidywali, co się wydarzy, po wykonanym doświadczeniu próbowali wyjaśniać zaistniałe zjawisko i podawali przykłady wykorzystania zdobytej wiedzy. Jeśli już miały okazję zaobserwować dane zjawisko, mówiły w jakich okolicznościach, jaki był efekt. Doświadczenia prezentowała klasie jedna osoba, a jeśli była taka możliwość – dzieci wykonywały je indywidualnie lub w parach. Rodzice widząc zaangażowanie dzieci podarowali klasie na mikołajki mikroskop. Był on dostępny dla uczniów cały czas. Uczniowie samodzielnie przygotowywali preparaty, dokonywali obserwacji.

W sumie dzieci wykonały kilkaset eksperymentów. Dowiedziały się m.in. że: pod wpływem kwasu skorupka jajka rozpuszcza się (wniosek dzieci – warto myć zęby); tekst napisany ścieralnym długopisem ginie w wyższej temperaturze, ochłodzony pojawia się, ale czynności te można powtórzyć tylko raz; liczba, której suma cyfr dzieli się przez 3, sama również dzieli się przez 3; „pracujący” rozczyn drożdżowy wytwarza gaz, to dzięki niemu drożdżówka jest puszysta; podobnie dzieje się w reakcji octu i sody; woda zamarzając zwiększa swoją objętość; po rozszczepieniu wiązki białego światła otrzymamy tęczę.

Dzieci zrobiły mąkę ziemniaczaną i sprawdziły jej właściwości, wykonały proste doświadczenia z elektrycznością, poznały budowę kwiatów, zobaczyły aparaty szparkowe na liściach roślin i dowiedziały się do czego służą. Sprawdziły, w co rośliny wyposażają swoje nasiona, by te łatwiej się rozsiewały. W zaroślach przy placu zabaw, w domach w doniczkach i przydomowych ogrodach z zebranych przez dzieci kasztanów, żołędzi, klonowych nosków i innych wyrosło wiele nowych drzew. I tak można wymieniać długo.

Moim zdaniem najważniejszymi efektami innowacji jest to, że uczniowie potrafią się samodzielnie zdobywać wiedzę, przeprowadzać doświadczenia, planować swoje działania, wyciągać wnioski, dzielić się wiedzą z innymi, adekwatnie do wieku potrafią łączyć wiedzę z różnych dziedzin i wykorzystywać ją w praktyce. Dzieci są bardziej pewne siebie, śmiało wypowiadają się na forum klasy, występują przed publicznością. Bezcenne były również emocje, jakie towarzyszyły eksperymentom. Mam nadzieję, że ta ciekawość świata i radość z jego poznawania pozostanie z dziećmi na zawsze.

SP2 w Gołdapi


Aktualności

Powiązane artykuły