Mit absolutoryjny po raz drugi

Przed absolutoryjną sesją Rady Miejskiej i po absolutoryjnej sesji Rady Powiatu przypominam fragmenty mojego artykułu „Mit absolutoryjny”. Warto by gołdapscy radni uświadomili sobie to, że w ogromnej większości „od zarania dziejów” nad absolutorium głosują według pewnego schematu, który dla nich jest wygodny, gdyż usprawiedliwia niejako ich niechęć do głębszego zagłębiania się w sytuację finansową gminy lub powiatu.

 

Utarł się bowiem wśród niektórych z nich pogląd, że skoro Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu to „głupio byłoby nie zagłosować za przyjęciem absolutorium”. To oczywisty absurd.

Prawda jest natomiast taka, że opinia RIO nie ma charakteru wiążącego i ta instytucja nie ocenia głębiej gospodarności oraz sensowności decyzji finansowych, podejmowanych przez burmistrza lub Zarząd Powiatu. Głębsza analiza należy do komisji rewizyjnej, która proponuje potem na sesji udzielenie (lub nie) absolutorium. Tyle, że „proponuje” nie oznacza – „zobowiązuje”. Jak pisze dr hab. Janina Kotlińska:

Członkowie komisji rewizyjnej w procedurze absolutoryjnej mają bardzo odpowiedzialne i trudne zadanie, choć nie zawsze – mimo usilnych prób podejmowanych podczas szkoleń prowadzonych przez członków kolegiów regionalnych izb obrachunkowych z zakresu procedury absolutoryjnej w celu jego uświadomienia – zdają oni sobie z tego sprawę. (…) Członkowie komisji rewizyjnej przed wydaniem opinii o wykonaniu budżetu za dany rok powinni zapoznać się z wieloma dokumentami. Są nimi: uchwała budżetowa oraz uchwały i zarządzenia zmieniające budżet roku, którego dotyczy skwitowanie, informacja o wykonaniu analizowanego budżetu za I półrocze, sprawozdania budżetowe i dokumentacja księgowa, protokoły kontroli z wykonania budżetu sporządzone przez inne komisje powołane w danej JST, wyniki kontroli zewnętrznych oraz informacja o stopniu realizacji zaleceń pokontrolnych, jeżeli takowe były. Istotne dla ostatecznej treści wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego są też, a może przede wszystkim, wyniki kontroli przeprowadzanych przez członków tej komisji. Plan tych kontroli uchwalany jest zawsze na początku roku budżetowego, a ich zakres podmiotowy może być bardzo szeroki.

Dlatego: „Udział właściwej regionalnej izby obrachunkowej w całej procedurze absolutoryjnej ma jedynie charakter opiniodawczy”.

Mirosław Słapik

Cytaty: J. Kotlińska, Absolutorium w jednostce samorządu terytorialnego – ocena pracy organu wykonawczego, Bydgoszcz 2017.

 


Aktualności

Powiązane artykuły