Dzieci poznają Warmię i Mazury

We wtorek, 15 listopada uczniowie Szkoły Podstawowej im. Michała Kajki w Grabowie uczestniczyli w bardzo ciekawej wycieczce w ramach ogólnopolskiego projektu „Poznaj Polskę” dofinansowanej na mocy porozumienia zawartego z Ministerstwem Edukacji i Nauki.

Przedsięwzięcie ma na celu wsparcie szkół i umożliwienie uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego uczniów poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.

Nasi uczniowie pod opieką pań – Reginy Semborskiej, Ewy Wronowskiej, Brygidy Mościńskiej oraz pana Lecha Wronowskiego, uczestniczyli w wycieczce do Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie, gdzie wzięli udział w lekcji etnograficznej na temat tradycji ludowych, warunków życia na Mazurach w XIX wieku oraz zajęciach dotyczących ginących zawodów i poznali sposób funkcjonowania warsztatu tkackiego. Wizyta w muzeum etnograficznym, a w szczególności edukacyjny spacer po skansenie, pozwoliła na zwiedzenie rekonstrukcji dwustuletnich chat mazurskich.

Pani przewodnik omówiła elementy konstrukcyjne chałup, zwróciła uwagę na pokrycia dachowe, pokazała nam tzw. czarną kuchnię. W czasie zajęć poznaliśmy układ wnętrza domu bogatego gospodarza, zobaczyliśmy oryginalne sprzęty domowe sprzed lat, a nawet usłyszeliśmy fragment legendy dotyczącej postaci czarnego kota. Najwięcej zaangażowania i emocji wzbudziły oczywiście warsztaty garncarskie, podczas których każdy uczestnik wycieczki mógł stworzyć własne dzieło sztuki w postaci dzbanuszka, talerzyka czy miseczki.

Następną atrakcją było zwiedzanie zamku w Reszlu. Tu dowiedzieliśmy się bardzo dużo na temat historii całej miejscowości i powstania zamku, życia biskupów mazurskich, a wszystkie informacje przekazali nam w sposób ciekawy i przystępny pani Ewa i pan Lech. Największe wrażenie wywarły na zwiedzających podziemia, w których mieści się wystawa poświęcona tematowi: średniowieczne tortury. Narzędzia tortur i ich obrazowe omówienie przemawiały do naszej wyobraźni. Dzięki opowieści pani Ewy poznaliśmy także historię ostatniej czarownicy osądzonej w Reszlu.

Kolejnym punktem wycieczki było przybycie do Sanktuarium w Świętej Lipce. Wizyta w kościele okazała się bardzo pouczająca i przejmująca. Podziwialiśmy przepiękne wnętrze świątyni. Poznaliśmy historię tego świętego miejsca oraz obejrzeliśmy najważniejsze i najciekawsze elementy budowy świątyni. Wspólna modlitwa zainicjowana przez panią katechetkę zwieńczyła piękne duchowe przeżycie.

Wyjazd zakończyła przemiła wizyta w pizzerii, gdzie już nie głodni wrażeń, nasyciliśmy zwykł głód pyszną pizzą. Zmęczeni, ale usatysfakcjonowani wróciliśmy do domów.