W marketingu są przynajmniej dwa nurty ratowania firmy przed upadkiem. Pierwszy to nurt menedżerski, który może sprowadzać się do działań ryzykownych, na przykład do dywersyfikacji produktu. Drugi to nurt „księgowy”, kiedy to wprowadzone zostają oszczędności, nierzadko na drobiazgach, na przykład zmniejszeniu ilości darmowej kawy oferowanej pracownikom. Mimo to można powiedzieć, że obecnie w pewnym sensie mamy do czynienia z większą „obiektywizacją” rachunkowości, jako że coraz częściej wychodzi ona „poza mury” konkretnej firmy.
Nie tylko komputeryzacja
Nie tylko komputeryzacja (choć przede wszystkim) stała się elementem rewolucji w rachunkowości, w księgowości.
Logika wolnego rynku uzmysłowiła części przedsiębiorcom, zwłaszcza właścicielom niedużych firm prywatnych, że nie za bardzo im się opłaca zatrudnianie księgowej, a tym bardziej tworzenie działu księgowości. Bardziej opłacalne jest korzystanie z biur rachunkowych, z których ogromna większość wykazuje się profesjonalizmem. Przykładem może być chociażby optimum-warszawa.pl
Takie biura rachunkowe podejmują się najczęściej prowadzenia księgowości zarówno w szerszym zakresie, jak i uproszczonej. Prowadzą firmom księgi przychodów i rozchodów oraz pełne księgi rachunkowe. W grę wchodzi ewidencja podatkowa dla ryczałtu ewidencjonowanego. Część z biur oferuje usługi kadrowe.
Ważne jest to, że biuro rachunkowe podchodzi do finansowego aspektu firm obiektywnie, opierając się wyłącznie na dokumentach i przesłankach ekonomicznych.
Papierowa czy elektroniczna
Jeszcze przed dekadą wielu księgowych stosowanie faktury elektroniczne zaliczało do sposobów raczej ekscentrycznych i wręcz niepraktycznych. Jednak szybko okazało się, jak praktyczna jest komputerowa archiwizacja. Wielu księgowych miało (i słusznie) wątpliwości związane z odczytywaniem autentyczności faktur elektronicznych. Znaleziono i na to sposoby, choć do tej pory jednym z podstawowych warunków operowania fakturą elektroniczną jest zgoda nabywcy na otrzymywanie dokumentu w tej formie.
Jednak o postępie technologicznym decydują czasem sytuacje nieoczekiwane i niekoniecznie przyjemne. Sytuacja COVID wymusiła zdalne kontakty (tym samym elektroniczne) między biurami rachunkowymi, a ich klientami.
To pozwoliło wielu biurom rachunkowym bardziej wdrożyć się w system e-faktur, które i tak od 2023 roku mają być obowiązkowe.
Oczywiste staje się natomiast to, że o przyszłym istnieniu biur rachunkowych zadecyduje zaakceptowanie przez nie całkowitej informatyzacji usług wraz z wdrożeniem przez nie konkretnych programów komputerowych wraz z algorytmami sztucznej inteligencji.