Nowa praca to kolejny krok na ścieżce rozwoju zawodowego. Choć osoby zatrudnione na wysokich stanowiskach rzadziej decydują się na zmianę zatrudnienia, to nie znaczy, że przez całą karierę zawodową są związane z tym samym pracodawcą. Rekrutacja kadry zarządzającej wygląda jednak nieco inaczej niż w przypadku stanowisk niższego szczebla. Jak? Sprawdziliśmy.
Dlaczego nie wszystkie rekrutacyjne są jawne?
Procesy rekrutacyjne na najwyższych szczeblach muszą pozostać poufne. Ich ujawnienie mogłoby spowodować szereg różnych, czasem trudnych do przewidzenia, komplikacji nie tylko dla firmy poszukującej nowych managerów, ale także współpracujących z nią podmiotów. W przypadku kadry managerskiej ryzyko nie jest aż tak duże, ale w dalszym ciągu wiele procesów jest utajnionych – aby zabezpieczyć interesy zarówno pracodawcy, jak i kandydata.
W jaki sposób kadra kierownicza szuka pracy?
Sieć kontaktów biznesowych
Własna baza kontaktów to podstawa poszukiwania pracy na stanowiskach kierowniczych. Warto o nią dbać nie tylko w okresach aktywnego poszukiwania zatrudnienia. Im szersza baza kontaktów zawodowych, tym większa szansa na znalezienie pracy odpowiadającej naszym wymaganiom. Rekrutacja kadry zarządzającej bardzo często bazuje właśnie na systemie poleceń.
Agencje pracy
Na stronach profesjonalnych agencji rekrutacyjnych można znaleźć oferty pracy dla kandydatów zarówno niższego, jak i wyższego szczebla. Wśród nich nie brakuje ciekawych ofert dla kadry kierowniczej. Odpowiadanie na oferty zamieszczane przez agencje pracy ma dodatkowy atut: kandydat po przesłaniu dokumentów aplikacyjnych trafia do bazy kandydatów. Dzięki temu, nawet jeśli w przypadku tej konkretnej rekrutacji nie otrzyma propozycji współpracy, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości będzie brany pod uwagę w innych procesach rekrutacyjnych (nie tylko dla tego samego pracodawcy).
Executive Search, czyli jak dotrzeć do kandydatów, którzy nie szukają zatrudnienia?
Rekruterzy wiedzą, że osoby, o które warto najbardziej zabiegać to te, które… nie szukają pracy. Executive Search w Warszawie (ale także w innych miastach Polski) to metoda poszukiwania kandydatów na stanowiska kierownicze. Procesy rekrutacyjne kadry zarządzającej przeprowadzają osoby z ogromnym doświadczeniem w zdobywaniu kontaktów biznesowych. Ich zadaniem jest dotarcie do managerów wysokiego szczebla i przedstawienie im spersonalizowanej oferty pracy zgodnej z oczekiwaniami (nie tylko finansowymi). Aby poszukiwanie przyniosło efekty, powinno zostać poprzedzone dokładną analizą rynku. Nieodłącznymi elementami w procesach rekrutacyjnych na stanowiska managerskie są także wywiady biograficzne oraz kompetencyjne. Oczywiście proces ten musi pozostać utajniony. Nierzadko trwa wiele miesięcy. Wszystko po to, aby rekruter miał pewność, że wybrana osoba posiada wymagane przez pracodawcę kwalifikacje i z dużym prawdopodobieństwem zwiąże się z nową firmą na stałe.