W klasach 4 – 7 odbyły się warsztaty przybliżające wpływ kosmetyków oraz środków czystości na środowisko. Uczniowie mieli okazję wykonać małe eksperymenty, które dowiodły, że produkty zawierające szkodliwe substancje, których używali do tej pory, można w prosty i tani sposób zastąpić produktami takimi jak ocet czy soda.
Ponadto obejrzeli przejmującą animację „Save Ralph”, która zwraca uwagę na problem testowania kosmetyków na zwierzętach. Obejrzeli także kilka przydatnych filmików mówiących o tym, jak inni dbają o środowisko. Warsztaty zakończyły się wykonaniem między innymi uniwersalnego środka czyszczącego na bazie naturalnych składników.
Klasa 8 odwiedziła dzisiaj Park Krajobrazowy Puszczy Rominckiej, aby zbadać wpływ zmian klimatycznych na występowanie świerka w naszej okolicy. Uczniowie dowiedzieli się, że zmiany klimatyczne, susze i obniżenie poziomu wód gruntowych osłabiają świerki, które są atakowane wówczas np. przez korniki. Istnieje duże prawdopodobieństwa, że świerk w Polsce pozostanie na północnym wschodzie i w górach – na pozostałych obszarach (w tym w Puszczy Białowieskiej) zaniknie. Wraz ze świerkiem zginą gatunki z nim ściśle związane, np. dzięcioł trójpalczasty. Pracownicy parku oprowadzili klasę 8 po tych częściach puszczy (zwanej polską tajgą), które najbardziej zbliżone są do borealnych (północnych) ekosystemów. Uczniowie zobaczyli świerczynę borealną oraz mannę litewską (wysoką trawę), które występują już tylko w tej puszczy. Klasa 8 opuściła park w przygnębieniu, ponieważ dowiedzieli się, że za 70 lat świerków może już nie być, a 75% lasów może zniknąć z powierzchni Ziemi w ciągu 100 lat.
Radośniejszy był dzień klas młodszych, chociaż ich zadania dotyczyły także ważnych zagadnień.
Uczniowie klas 1 – 3 dzisiejsze zajęcia rozpoczęli od zabawy z mapą. Z rozsypanek literowych układali nazwy zwierząt oraz miejsca ich występowania. Następnie umieszczali je w odpowiednich miejscach mapy świata. Później sale lekcyjne zamieniły się w prawdziwe pracownie artystyczne: dzieci zaangażowały wszystkie swoje umiejętności plastyczne, techniczne, wyobraźnię i kreatywność, aby jak najwierniej wykonać podobizny poznanych zwierząt i odtworzyć model ich środowiska naturalnego. Bawiły się i uczyły znakomicie.
Przedszkolaki zajęły się sprawą wody – jej ilości i dostępności na świecie oraz zanieczyszczeniem środowiska. Rozmawiały o sposobach oszczędzania wody, poznawały los zwierząt w środowisku zmienionym przez człowieka. Zakończeniem tych trudnych tematów była praca techniczna pt.”Kaczka z brzuchem pełnym śmieci”.
Podsumowaniem dnia była przygotowana przez przedszkolaki pasta z soczewicy, która miała wszystkim przypomnieć, że dokonywane przez każdego wybory mają wpływ na naturę.
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Pogorzeli
Monika Wojtala-Taudul