Gołdapianie chcą zachować historyczny i zabytkowy charakter ulicy Lipowej i są zdecydowanie przeciwni ruchowi samochodów ciężarowych na ulicy 1-go Maja – to główne wnioski z prowadzonych w październiku 2021 r. konsultacji społecznych zorganizowanych przez partnerstwo „Kultura dla przestrzeni”.
RAPORT
Konsultacje były prowadzone bezpośrednio na ulicach, a następnie można było wyrazić swoją opinie poprzez ankietę internetową. W konsultacjach wzięło udział pond 300 osób. Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.
Ulica Lipowa
Zgodnie z wyrażonymi opiniami ulica Lipowa powinna zachować swój historyczny i zabytkowy charakter – potwierdza to ponad 91% ankietowanych. Tylko 9% respondentów uważa, że powinno wymienić się nawierzchnię drogi na asfaltową, a 1,6% że należy usunąć stare drzewa, jednocześnie robiąc nowe nasadzenia.
Połowa mieszkańców uważa, że prędkość pojazdów powinna być ograniczona do 40 km/h, a 31%, że do 30 km/h. Większość (80%) wskazuje, że ruch ulicą Lipową powinien odbywać się dwukierunkowo, ale z zastosowaniem ograniczenia dotyczącego wielkości pojazdów – tylko 3 procent uważa, że może być tam dopuszczony ruch ciężarowy.
Ponad 42% uważa, że zakaz parkowania samochodów powinien obejmować całą ulicę, a 21% że tylko część, zaś 26% uważa, że należy wyznaczyć miejsca parkingowe po jednej stronie ulicy.
Ponad 62% mieszkańców uważa, iż ścieżka rowerowa powinna być poprowadzona wzdłuż całej ulicy, w tym połowa ankietowanych sądzi, iż powinna być połączona z ciągiem pieszym.
Wśród indywidualnie wpisywanych pomysłów często pojawiała się konieczność poprawy oświetlenia, postawienia stylowych latarni i barierek na moście, zadbania o rosnące drzewa i zagospodarowania skweru przy blokach. Ulica powinna stanowić spójną całość z terenem „szpitalówy” i przy zachowaniu zabytkowego charakteru, stanowić atrakcyjny „produkt turystyczny”.
Postulowano również o wykonanie nowych chodników z dużych, gładkich płytek, aby można było poruszać się na hulajnogach i rolkach. Uczestnicy konsultacji byli przeciw pomysłowi tworzenia nowego parkingu „przy jeleniu”.
Ulica 1-go Maja
Ankietowani w 82,8 % nie zgadzają się (w tym 66,1% zdecydowanie NIE) aby część ulicy 1-go Maja (od ulicy Kolejowej do skrzyżowania z ulicą Świerkową i Zatorową) miała stać się częścią drogi wojewódzkiej DW651, w tym drogi tranzytowej z kierunku Dubeninek do obecnej obwodnicy miasta z dopuszczonym ruchem samochodów ciężarowych (TIR-ów).
Potwierdzone zostało to w jednym z kolejnych pytań w którym tylko 11,9% mieszkańców dopuszcza ruch samochodów ciężarowych ulicą 1-go Maja, z tego połowa tylko w celu zaopatrzenia mieszkańców w opał czy materiały budowlane.
Aż 99,1% uważa, że ścieżka dla rowerów powinna być prowadzona na całej długości ulicy 1-go Maja, z czego 68,7% jako samodzielna droga rowerowa.
Ankietowani wypowiedzieli się za ograniczeniem prędkości do 40 km/h oraz zastosowaniem podwyższonych przejść dla pieszych (72,2%) i podwyższonych skrzyżowań (46,9%) jako rozwiązań wymuszających ograniczenie prędkości.
Respondenci postulowali stworzenie nowych miejsc parkingowych w okolicy Szkoły Podstawowej nr 2 i kościoła. Zwrócono uwagę na konieczność stworzenia bezpiecznego parkingu i postoju dla autobusów dowożących uczniów do Szkoły Podstawowej nr 2, np. przy wejściu od strony boiska.
Ponad 81 % jest za pozostawieniem starych drzew i nasadzeniem nowych, a także rozlokowaniem wzdłuż całej ulicy ławek, koszy i stojaków rowerowych.
Podsumowaniem wyników konsultacji niech będzie cytat z jednej z ankiet: „ … ulica 1-go Maja jest wystarczająco szeroka na fajną zmianę – aleję do lasu, jeziora i uzdrowiska. Można zwęzić część jezdną, uspokoić ruch i dać przestrzeń pieszym i rowerom w dwóch ciągach oddzielonych trawami, głazami, małą architekturą.”
Powstała koncepcja funkcjonalno- użytkowa obu ulic posłużyła do pozyskania przez powiat gołdapski dofinansowania na remont obu ulic, co bardzo nas cieszy. W tej chwili trwa proces przygotowania projektów remontu obu ulic. Mamy nadzieję, iż projektujący wezmą pod uwagę opinie przekazane przez mieszkańców, najczęstszych, bezpośrednich i codziennych użytkowników tych ulic.
-KDP-