Trzeci dzień Tygodnia Edukacji Globalnej w Szkole Podstawowej w Pogorzeli zdominowała Gra Miejska FAIR TRAIN. Była to jubileuszowa X edycja, a naszą szkołę reprezentowali uczniowie: Wiktoria Jurewicz i Kacper Jurewicz oraz dyrektor szkoły Monika Wojtala-Taudul.
Pierwsza edycja tej gry odbyła się w roku 2011, ale swój początek miała już w roku 2007, kiedy to Zespół Szkół Handlowych w Katowicach przystąpił do projektu międzynarodowego „Global Action Schools” koordynowanego w Polsce przez Polską Akcję Humanitarną. Koordynatorką tego projektu była Dobrosława Egner, która jest nią do dzisiaj. Gra doczekała się pozycji prestiżowej w środowisku osób zaangażowanych w edukacje globalną i każdego roku skupiała w Katowicach pasjonatów takiej rywalizacji. Sytuacja obecna wymusiła zmianę formy na tryb online i udało nam się do niej zakwalifikować.
Co przeżyli uczestnicy? Oto relacja:
Gra rozpoczyna się w pociągu. Zaglądając do plecaka leżącego na siedzeniu, znajdujemy tam mapkę, dzięki której przenosimy się do mapy świata. Na niej zaznaczonych jest 12 kolorowych pinezek kierujących nas do poszczególnych stacji: „Arktyka, kraina lodu czy aby na pewno”, „Wielka pacyficzna wyspa śmieci”, „Witaj na Barbados”, „Wybieramy się do Norwegii”, „Witajcie w Kopenhadze”, „Największe wysypiska świata”, „Sudan Południowy”, „Madagaskar, fauna i flora”, „Misja Bangladesz”, „Misja wielka rafa koralowa”, „Problem śmieciowy”, „Niewidzialni niewolnicy”. Każda ze stacji oznacza cały pakiet zadań do wykonania: quizy, krzyżówki, hasła, które trzeba odkodować szyfrem znajdującym się w zasobach internetowych (Gadery Poluki). Oprócz zadań ściśle związanych z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi danej stacji znajdowały się tam różne ciekawostki, filmy edukacyjne, wykresy danych. Po skończeniu każdej stacji otrzymywaliśmy symbol bądź literę, które na koniec tworzyły hasło. Po rozszyfrowaniu hasła przeszliśmy do obszernego quizu składającego się z 36 szczegółowych pytań, na które należało odpowiedzieć w ciągu 15 minut – przycisk „zakończ” nacisnęliśmy w ostatniej sekundzie.
Gra trwała 6 godzin, ale nawet nie zauważyliśmy, kiedy ten czas minął pochłonięci pracą i zabawą w jednym. Zajęcie nas wciągnęło i oczarowało. Mieliśmy okazję zdobyć ogromną wiedzę w bardzo atrakcyjny sposób, a jednocześnie trochę czuliśmy się jak podczas wyprawy z przygodami. Wrażenia niesamowite!
Należy dodać, że twórcy gry stworzyli naszej szkole możliwość skorzystania z dostępu do niej także pozostałym uczniom w późniejszym czasie.
Jutro także intensywny dzień przed nami. Uczniów czeka wirtualna wycieczka do Kenii z podróżniczką, którą Kenia pochłonęła nagle i nieoczekiwanie. Będziemy mieć możliwość rozmowy i zadania dociekliwych pytań drogą internetową. Skąd taka znajomość? W jaki sposób nasz gość został pasjonatem i aktywistą Kenii? Odpowiedzi pojawią się jutro.