Drugi dzień Tygodnia Edukacji Globalnej w Szkole Podstawowej w Pogorzeli zaczął się wcześnie, ponieważ już na porannych zajęciach świetlicowych uczniowie kl. I-IV realizowali I moduł z programu Wiem i działam. Była to lekcja pt. Co to jest pomoc humanitarna?
Pojawiły się takie zagadnienia jak: pomoc humanitarna, kryzys humanitarny, pracownik humanitarny. Rozwiązując zadania, dzieci starały się ustalić, czego potrzeba ludziom, kiedy dotyka ich powódź, susza, huragan bądź wojna. Doceniły możliwość życia w kraju, w którym panuje pokój, dlatego w ramach zaangażowania w poprawę losu innych, postanowiły zorganizować bufet charytatywny.
Później przedszkolaki oraz klasy I-III wzięły udział w wycieczce do Gołdapskiego Stowarzyszenia Pszczelarzy. Uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych i dowiedziały się wielu nowych rzeczy.
Natomiast klasa V aktywnie włączyła się w obchody Międzynarodowego Dnia Zapobiegania Przemocy wobec Dzieci i wzięła udział w marszu Mamy dużo mocy bez hejtu i przemocy. Za swój transparent oraz hasło promujące akcję uczniowie naszej szkoły otrzymali wyróżnienie. Po przemarszu uczestnicy obejrzeli w kinie spektakl Kłamstwa kozy.
Uczniowie klasy VII i VIII na lekcji chemii zajmowali się tematem Nasza misja to mniejsza emisja. Celem było dostrzeżenie związku między swoimi codziennymi wyborami a zmianami klimatu. Opowiadali o swoich porannych czynnościach, podziwiali zdjęcia przedstawiające piękno naszego regionu. Na pytanie: „Czy ty swoimi wyborami, codziennym spędzaniem czasu, decyzjami masz wpływ na swoją okolicę?”, wszyscy odpowiedzieli twierdząco.
Rozmawialiśmy o „śladzie węglowym” oraz rozpoznawaliśmy pośrednie i bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych. Po części teoretycznej był czas na ćwiczenie, w którym uczniowie poznali dzień z życia pewnego nastolatka o imieniu „Dwutlenek”. Mieli za zadanie ocenić ilości gazów cieplarnianych emitowanych podczas danej czynności, co oznaczali plasteliną na wcześniej oglądanych zdjęciach.
Fotografie lokalnych widoków nie prezentowały się już tak imponująco – znaki działalności człowieka popsuły piękno stworzone przez naturę, a tłusty ślad plasteliny uświadomił, że nie uda się całkowicie odwrócić szkód już wyrządzonych, które negatywnie wpływają na klimat. Zatem nie czekajmy, a zapobiegajmy emisji gazów cieplarnianych! Na zakończenie skorzystaliśmy z kalkulatora, który wyliczył nam, jaki jest nasz wpływ na środowisko we wszystkich sferach życia.