Tajemnice reklamy – komu potrzebny jest archetyp marki?

Szukasz sposobu na stworzenie komunikatu, który spowoduje większe zaangażowanie grupy docelowej? Powinieneś zastanowić się nad wykorzystaniem w strategii swojej marki konkretnego archetypu, który w podświadomy sposób może trafiać do percepcji odbiorców.

Definicja archetypu określa go jako formę lub obraz, wyróżniający się uniwersalnym charakterem, który funkcjonuje w świadomości różnych osób na całym świecie.

Najczęściej archetypy stosuje się w celu wyraźnego podkreślenia wyjątkowości marki i wyróżnienia jej komunikatów marketingowych wśród marek konkurencyjnych. Dzięki zastosowaniu archetypów marka może pozwolić sobie również na stworzenie wyróżniającej się kampanii reklamowej, która zostanie przed odbiorców dobrze zapamiętana. Choć podstawowych typów archetypicznych jest aż 12. Dzięki konsultacji z agencją reklamową Hands w dzisiejszym artykule przybliżymy dwa konkretne przykłady.

Archetyp opiekuna

Z czym kojarzy Wam się opiekuńczość? Zaufanie, empatia, poświęcenie – właśnie tak charakteryzują się marki, które są powiązane z archetypem opiekuna. Warto wiedzieć, że jest on jednym z najbardziej pozytywnych wzorców i najczęściej spotkasz go w działaniach marketingowych marek skierowanych do najmłodszych konsumentów.

Która marka wiąże się jednoznacznie z opiekuńczym archetypem? Przykładem może być Nivea, która swoją komunikację kieruje nie tylko do dzieci, ale do całej rodziny. Wartości przekazywane przez markę oscylują wokół poczucia bezpieczeństwa, więzi rodzinne, a także kwestie tradycji.

Archetyp odkrywcy

Archetyp odkrywcy opiera się na indywidualizmie i dążenie do „naprawienia” świata. Dobrze odnajduje się wśród zieleni, otwartych przestrzeni i w górach – właśnie dlatego marki komunikujące wartości związane z wolnością doskonale wpasują się w tego typu archetyp.

Przykład? Znana na całym świecie marka Starbucks, promująca od wielu lat nową kulturę picia kawy. Jakie elementy komunikacji nawiązują do archetypu odkrywcy? Symbol syreny w logotypie odwołuje się do dalekich podróży – dawniej rzeźbione syreny umieszczano na dziobach statków, zielone logo wiąże się z naturą – również wystrój wnętrza kawiarni przywołuje na myśl naturalne skojarzenia.

Warto pamiętać o tym, że nasza świadomość dużo lepiej przyswaja różnego rodzaju opowieści. Wybierz archetyp najlepiej oddający istotę Twojej marki i zbuduj wokół niego skuteczną komunikację z konsumentami. Osobowość archetypiczna powinna wytworzyć historię, która w naturalny sposób będzie połączona z Twoimi produktami lub usługami, które proponujesz.

Błazen, mędrzec, a może wielbiciel? Który z archetypów najlepiej wpasuje się w charakter Twojej marki?


Porady

Powiązane artykuły