Sesja „oświatowa” spokojniejsza od komisji

O ile czwartkowe posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej odbywało się w bardzo burzliwej atmosferze (w obecności ponad stu osób) to na piątkowej sesji Rady Miejskiej problem gołdapskiej reformy oświatowej rozstrzygano już spokojniej. Na dodatek projekt uchwały oświatowej zaakceptowało 16 radnych, trzech wstrzymało się od głosu. Jeden radny nie był obecny na posiedzeniu. Nie było też Jarosława Dzienisa, który przestał być radnym po objęciu funkcji prezesa PEWiK-u.

 

Między innymi na mocy uchwały zostanie utworzona w budynku gimnazjum Szkoła Podstawowa nr 5, podstawówki gminne zamienione zostaną w szkoły ośmioklasowe. Również dotychczasowy Zespół Szkół w Grabowie przekształcony zostanie w Szkołę Podstawową w Grabowie.

Uchwała ustala obwody szkolne. I tu duże emocje wzbudzała od pewnego czasu propozycja przynależności do obwodu Szkoły Podstawowej w Boćwince – Rożyńska i najbliższych okolic. Większość rodziców z tych miejscowości wypowiedziała się bowiem za „Trójką”.

Nawet podczas sesji radny Jan Steć zaproponował poprawkę do uchwały, by ująć w niej – Jany, Janki, Osieki, Rożyńsk Mały i Sokoły – jako należące do obwodu Szkoły Podstawowej w Boćwince (z wyłączeniem Juchnajć). Propozycja radnego przepadła w głosowaniu.

Toteż – Janki, Jany, Juchnajcie, Osieki, Rostek, Rożyńska Mały, Sokolo i Tatary, będą należały do obwodu Szkoły Podstawowej nr 3.

Przed głosowaniem dyrekcja Gimnazjum Samorządowego przy pomocy slajdów zaprezentowała możliwości przyszłej Szkoły Podstawowej nr 5, podkreślając między innymi jej przestrzenność i to, że oddziały najmłodsze będą miały osobne wejście do budynku.

Uchwała będzie teraz poddawana weryfikacji, między innymi przez kuratora oświaty, który raczej nie będzie ingerował w jej zasadnicze założenia.

Mamy zatem zamknięty istotny rozdział gołdapskiej oświaty. Precyzowaniu uchwały i dyskusjom towarzyszyła niestety dezorientacja. Mimo tego (co trzeba przyznać), że kierownik Ewa Bogdanowicz-Kordjak podczas spotkań wyjaśniała istotę reformy  komunikatywnie, to dał o sobie znać niedostateczny przepływ informacji jeśli idzie o spotkania i konsultacje społeczne.

Projekt uchwały w załączniku:

Uchwala_XXXV_4_2017(5)

 

 

 

 


Aktualności

Powiązane artykuły

42 komentarzy do “Sesja „oświatowa” spokojniejsza od komisji

  1. Anka

    W gołdapi jest zwyczaj zapisywania pierwszoklasistów do konkretnej pani. Pytanie kieruję do pani dyrektor SP5: Czy może Pani podać do publicznej wiadomości, kto będzie wychowawcą tej klasy?

     
  2. Anka

    W Gołdapi … oczywiście miało być wielką literą.

     
  3. xyz

    Czy można wiedzieć jak wyglądało głosowanie w sprawie wniosku p. Stecia? Kto był za, kto przeciw, kto się wstrzymał. Podobno w komisjach większość była za przyłączeniem tego obwodu do Boćwinki, więc co się stało?

     
    1. Obserwator psychologiczny

      Głosowanie przy tym wniosku wyglądało tak:
      – nieobecny radny z okręgu Rożyńsk, Boćwinka i okolice – pan Wójtowicz. Wniosek z jego nieobecności należy sobie wyciągnąć samemu.
      Za wnioskiem głosowali: Makarewicz, Steć, Wrzosek, Pianka, Syperek, Pietrewicz.
      Przeciw: Janczuk, Wawrzyn, Hołdyński, Pawłowski, Ostrowska, Sadowska, Dutkowski, Wasilewski, Murzyn.
      Wstrzymali się: Dominiuk, Mioduszewski, Falińska, Anuszkiewicz.
      Mam nagranie z głosowania więc pomyłki nie ma. Jak to się stało, że większość komisji przegłosowało wcześniej ten wniosek a na Sesji głosowali odwrotnie? Jest to do przemyślenia i zastanowienia.

       
  4. MiOs

    PISowcy postanowili skłócić całe polskie społeczeństwo, również male środowiska, bo maja w tym interes. Teraz cieszą się i zacierają ręce. Skłóconymi ludźmi mogą prosto manipulować. W przypadku obłędnej reformy szkolnictwa rozpalili celowo konflikt rodziców z samorządami.

     
    1. ZET

      Czy ty wiesz co piszesz ? Jeśli ktoś was postanowił skłócić to dlaczego takie barany jak ty godzą się na manipulowanie nimi.
      Burmistrz i jego zastępca nie są z Prawa i Sprawiedliwości a ciągle to co robi burmistrz wam się nie podoba >Was skłócił Tusk i pokazując wam plecy wyjechał do rajchu.
      M i Os to dotyczy twojej wypowiedzi.Pisz na temat.

       
    2. Klaudiusz

      Słuchają społeczeństwo media i podobne komentarze do pana. Wracajac do słuszność reformy to uważam, ze po prostu obecny model nauczania się nie sprawdził. I piszę to jako ojciec tegorocznego maturzysty i ośmioletniej córki. Co nie wypaliło?
      1. W okresie najbardziej buzujących hormonów młodzieży zmienia się środowisko. 
      2. Z 12 lat nauki, 3 przeznaczone były głównie na powtórki i przygotowania do egzaminów, z czego 2 egzaminy nie miały żadnego znaczenia.
      3.Nauka w liceach trwała tylko 3 lata, a właściwie 2, bo 3 klasa to przygotowanie do matury,
      więc zakres nauczania siłą rzeczy dużo mniejszy. W technikach też rok mniej nauki.
      4.Wreszcie- oceny końcowe w liceach nie mają żadnego znaczenia w rekrutacjach na studia.
      Liczą się tylko i wyłącznie oceny z matur, co powodowało totalne olewactwo, szczególnie w przedmiotach nie będących przedmiotem zdawanym na maturach.

      To co dobre, to matury są pisane bezimiennie i takoż sprawdzane, więc zostało wyeliminowane kumoterstwo dość mocno kiedyś popularne.

       
    3. stefan

      Do mios.Tym zdaniem wystawiłeś sobie właśnie certyfikat idioty. Opraw go sobie w ramki.

       
  5. M

    Jeśli wspominamy czwartkową Komisję to warto pogratulować przewodniczącej Komisji, Pani Wioletcie Anuszkiewicz prowadzenia w sposób bardzo sprawny i profesjonalny tak trudnej Komisji z udziałem ponad 100 osób. Chciałabym też podziękować, za to że zorganizowała Pani obrady Komisji w godzinach popołudniowych, co umożliwiło udział wielu zainteresowanych osób, w tym i mnie.

    A stwierdzenie do burmistrza Luto, że nie potrzebuje Pani jego pomocy – bezcenne :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

     
    1. Obserwator

      Hahaha radna Anuszkiewicz z lękiem w oczach nie panowała od samego początku nad tą komisją, to chyba wszyscy widzieli. Biegała po sali, krzyczała na ludzi.Dobrze, że burmistrz Luto jej pomagał bo inaczej nikt nic z tej komisji by nie zrozumiał. Dziękujemy Panie burmistrzu za pomoc niepanujacej nad niczym Pani Anuszkiewicz. Mam jeszcze pytanie do Pani Anuszkiewicz, dlaczego zrezygnowała Pani z pracy w zespole oświatowym ???? Proszę o odpowiedź jest Pani to winna nauczycielom i rodzicom.

       
      1. Anonim

        Podczas tej komisji burgermeister był jak zwykle arogancki, żałośnie populistyczny, a wszystkie jego wypowiedzi to były beznadziejne komunały, jak to dla niego dobro dziecka najważniejsze, rodzice mogą wszystko i tylko garstka pieniaczy rozkłada całą reformę w gminie. Żenujący obrazek zadowolonego z siebie bufona. Komisja była trudna, ale moim zdaniem Pani Anuszkiewicz udźwignęła ciężar. Wszyscy przeżyli :)

         
      2. delete

        EGO towarzysza-burmistrza „Obserwatora” znów obija się w pustej czaszce z dołu do góry i od lewa do prawa!

         
      3. ANIA

        Panie Burmistrzu Luto, jak już pan zabiera głos i dalej stara się pan obrzucać błotem radną Anuszkiewicz to proszę robić to pod swoim nazwiskiem a nie pod pseudonimami itp. Panie Luto miej pan choć odrobinę osobistej kultury i taktu. A pani radnej Anuszkiewicz gratuluje i dziękuję.

         
      4. artur

        Krzyczała na ludzi – kiedy? Panie Burmistrzu – chyba był pan na innej komisji.
        Biegała po sali i miała lęk w oczach? Martwię się o pana. Ja byłem na tej komisji i stwierdzam, że nie ma pan racji. Pani Anuszkiewicz moim zdaniem poprowadziła tą komisje wzorowo. Na sali było ponad 100 osób, do tego urzędnicy, komisja oświaty i pan. Ciesze się że wszyscy przeżyliśmy i wyszliśmy z komisji – dzięki pani radnej Anuszkiewicz bez żadnych obrażeń.

         
    2. bmbm

      I znów ktoś uparcie próbuje lansować Wiolkę A.
      Co jakiś czas pod różnymi informacjami pojawiają się komentarze ją wychwalające. Kto to robi i po co?
      Działanie tak oczywiste, że nie można się nie domyślać.

       
  6. ja

    Obserwatorze, trafnie opisałeś sposób prowadzenia komisji przez p. WA.
    Chyba jedyną osobą widzącą to inaczej był/była M… czy M to odwrócone W?

     
    1. AGA

      Panie Luto, każdy sądzi według siebie i swoich czynów. A więc to pan tak robi…

       
  7. Piotr Wasilewski

    Reforma szkolna powoduje wiele niedopowiedzeń, samorząd i media niedostatecznie informują. Sejm zadecydował, że:
    – przez 1 rok nie można zlikwidować żadnej szkoły (kolejnym jest rok wyborczy, więc znając życie temat zostanie odroczony na okres po wyborach samorządowych)
    – z obecnego gimnazjum można albo zrobić nową szkołę lub też włączyć ją do obecnie funkcjonującej, np. SP3. Pan Retel na wideo w tym portalu informował, że nie jest to dobre rozwiązanie dla SP3. Ponadto zgodnie z ustawą do innej placówki nie można włączyć gimnazjum, ponieważ jest ono zbyt daleko od budynku głównego szkoły.

    Wczorajsza uchwała dotyczyła obwodów oraz sieci szkół. Obwód miejscowości wiejskich (spornych) należał od 2009 do szkoły nr 3. Wielu radnych sprzeciwia się tzw. „rejonizacji” na etapie rekrutacji. Ustawa mówi jedynie, że należy przyjąć dzieci z obwodu, natomiast dyrektorzy mogą przyjąć dzieci spoza obwodu w momencie, gdy mają do tego warunki. Obwody zostały stworzone tak, że w części miejskiej decydowała arytmetyka.

    Najwięcej kontrowersji budzi przyszłość wychowanków klas zerowych i pytanie czy będą uczęszczać do szkoły, w której już są. Na to pytanie odpowiedź poznamy wtedy, gdy burmistrz przygotuje zarządzenie ws. naboru do klas 1. Na chwilę obecną wiemy, że burmistrz będzie rekomendował klasy po 24 uczniów po 3 oddziały na szkołę. Dodatkowo pod uwagę ma być brane rodzeństwo uczęszczające już do danej placówki. Rada bacznie będzie się temu przyglądała. Czekamy na dodatkowe informacje.

    W kolejnym etapie rada miejska będzie rozmawiać i decydować o dowozie uczniów spoza obwodów. Kryteria naborów są po stronie burmistrza.

    Warto podkreślić – obecnie uczące się osoby w klasach 1-6 pozostają w szkołach, do których uczęszczają.

     
    1. Lucek

      Warto też zaznaczyć, że „sporny” obwód przed 2009 rokiem przypisany był dla szkoły w Juchnajciach. Biorący wszystko i wszystkich pan dyrektor Retel nie przepuścił wtedy swojej okazji i zagarnął obwód. Tak samo postąpił z częścią obwodu należącego do SP w Jabłońskich. On bierze wszystko!

       
    2. Tfu

      Skoro odezwał się wielki reformator, to może nam odpowie. W końcu był i jest szefem KWW Nasza Gołdap. Więc kiedy można spodziewać się realizacji obietnic wyborczych dotyczących:
      1) obniżenia wynagrodzenia burmistrza o kwotę 50 000 zł (oczywiście z wyrównaniem od początku kadencji)
      2) samorządu dla ludzi a nie dla kolesi i własnych ciemnych interesów (zatrudniania Dzienisa i jego całej rodziny, Dominiuka, Pawłowskiej, dzieci Murzyna, Dutkowskiego)
      3) zaprzestania z lewą kasą dla swoich (umowa Wasilewskiego z Domem Kultury, dotacji dla stowarzyszenia Murzyna pomimo braku wartości merytorycznej)

      Czekamy z niecierpliwością na odpowiedź. Czy zabraknie języka w gębie?

       
      1. tfutfu

        jakis ty glupi pani tfu, a nie oplules sam siebie ? pozdrawiam i nie udlaw sie jadem

         
      2. Piotr Wasilewski

        Dobry wieczór
        proszę wskazać lewą kasę dla swoich (umowa Wasilewskiego z Domem Kultury,) oraz ” samorządu dla ludzi a nie dla kolesi i własnych ciemnych interesów”.
        Proszę odpowiedzieć pod własnym imieniem i nazwiskiem. Czekam z niecierpliwością na odpowiedź. Mam nadzieję, że nie jest Pan/Pani demagogicznym hipokrytą/ką. Jeśli „Tfu” ma wiedzę o ciemnych interesach i lewej kasie – ma obowiązek zgłosić to na Mazurską 33 do Komendy Powiatowej Policji w Gołdapi oraz do Prokuratury Rejonowej w Olecku (ul. Sembrzyckiego 18, 19-400 Olecko).

         
  8. Krystyna

    Tak jak Pani Kalinowska dba o swoich nauczycieli tak dyr Retel dba o swoich . Niesprawiedliwe są komentarze dotyczące osoby która za siatka ma nową sp i zabrane dzieci z obwodu. rodzice są świadomi i nie potrzebują zgody dyrektora na działania. Każda szkoła chce przetrwać i aby to zrobić musi mieć uczniów aby nie podzielić losu szkół wiejskich. Ciekawe jaka była by reakcja Sp5 gdyby im za siatką otworzyło się gimnazujm na stary czas albo innym szkołom inna sp . To jest biznes każdy dyrektor chce utrzymać swoją szkołę i zapewnić pracę nauczycielom tak jak każdy przedsiębiorca w Gołdapi.

    Dlaczego prezentacja Sp5 jest taka obiecująca ? Dlaczego do tej pory nie zrobili tego w gimnazjum. Co im stało na przeszkodzie ?

    Każdy pośle dziecko tam gdzie chce i tam gdzie mu odpowiada. Ale zabieranie na silę to juz nie komuna mamy prawo wyboru i decydowania.

     
  9. mama

    „Dlaczego prezentacja Sp5 jest taka obiecująca ? Dlaczego do tej pory nie zrobili tego w gimnazjum. Co im stało na przeszkodzie ? ” Prosta odpowiedź, bo do tej pory w gimnazjum nie uczyły się małe dzieci.Teraz ma powstać tam szkoła podstawowa i zostały dostosowane warunki dla maluszków, zresztą uważam ,że idealne i przestrzenne.

     
    1. mama1

      Wiec się zapytam czym gorsi są obecni uczniowie gimnazjum . Skoro można takie fajne rzeczy zrobić dla maluszków to czemu starsi juz z tego nie korzystają . Czemu z fizyki jest najwięcej jedynek czemu jak są zastępstwa to na świetlicy . Dlaczego większość uczniów jest pozostawiona sama sobie z problemami w nauce . Ja jako matka się pytam czemu taka prezentacja nie mogła dotyczyć obecnych uczniów . W czym są gorsi ?

       
      1. mama

        Czym są gorsi gimnazjaliści??? Czy dla nich szkoła miała stworzyć małą salkę gimnastyczną? Osobne wejście do szkoły? Osobną szatnię? Klasę do nauczania początkowego? Jakiś absurd. Zastepstwa w świetlicy- bo oszczędności.Chętnych nauczycieli na zastępstwa jest sporo.Ale za to trzeba płacić a pieniążków mało.Jedynki z fizyki ? Przedmiot trudny trzeba się uczyć.W podstawówkach do tej pory nie było jej. No ale od tego roku już 7 klasy będą miały fizykę i problem jedynek wróci. Nikt w gimnazjum kto miał problemy z nauką nie został sam.Zajęcia pozalekcyjne (nieodpłatne) cały czas się odbywają ale…..chętnych jak na lekarstwo.

         
        1. abc

          „Zajęcia pozalekcyjne (nieodpłatne) cały czas się odbywają ale…..chętnych jak na lekarstwo”
          Cały czas może i odbywają się, ale na pewno nie u wszystkich.

           
  10. Karol

    Nie oszukujmy się, dyrektor SP3 dba głównie o siebie, o to żeby mieć pracę i do emerytury być dyrektorem. Biedaczek lubi duuuuuuuuuuuuuużo. Będzie musiał trochę oddać (uczniów). Skorzystają na tym i dzieci, i nauczyciele.

     
    1. nauczyciel

      Nie zgodzę się z Karolem . Nasz dyrektor jest bogaty bo ma super rodziców szkolnych którzy walczą jak lwy o swoje dzieci ,dobrych nauczycieli i fajne dzieciaki w szkole. Tak jak każdy dba o swoją pracę chyba ze Pan tak nie robi . Nie bardzo w dzisiejszych czasach można sobie pozwolić na bezrobocie. Jak trzeba to pochwali jak trzeba to zgani. Ale w szkole rodzice nie robia składek na ławki. Mówcie co chcecie my w sp3 wiemy jak jest a każdy kto ma co do dyrektora niech ma odwagę powiedzieć mu w 4 oczy a nie pod pseudonimem .

       
    2. Mama

      Od kiedy to pensja dyrektora jest uzależniona od liczby uczniów? Drogi Karolku proponuje spacerek wokół szkoły i w szkole SP3 i sprawdzenie czy aby na pewno masz rację w tym, że dyrektor SP3 dba tylko o siebie?! A tym czasem weź się skarbie za konkretną naukę/pracę, i przestań marudzić że nic Ci się nie podoba! Zza klawiatury świata nie naprawisz! Pozdrawiam cieplutko w ten słoneczny dzień :)

       
      1. Anonim

        Nie widzę specjalnej różnicy w otoczeniu SP 3 i SP 1, a jakoś nie czytam tu peanów na temat dyrektorki jedynki. Widzę natomiast różnicę w stylu bycia obojga dyrektorów- Pani Beata nie głosi wszem i wobec, że jest najlepsza, najskuteczniejsza i że żadna szkoła nie może się równać z tą prowadzoną przez nią. A jak mówi o sobie dyrektor tej drugiej szkoły?

         
  11. rodzic

    Drodzy Państwo, nie obwiniajcie za wszystko Burmistrza, nauczycieli itd. Reforma stała się faktem. Problem spadł na samorządy. W całej Polsce te same sytuacje mają miejsce, rodzice się buntują, obwiniają włodarzy.Co oni winni??? A Pani Zalewska wyraźnie poiedziała – gimnazja jako szkoły nie mogą zostać całkiem zlikwidowane, muszą się zmienić w inny rodzaj szkół. Winnych to chyba szukają tylko wyborcy PIS u. Sami się ustrzelili i nie wiedzą jak z tego wybrnąć.

     
    1. ZET

      Rodzic nie martw się o wyborców Prawa i Sprawiedliwości,patrz wyborców Platformy Obywatelskiej którym nic się nie podoba co tylko Prawo i Sprawiedliwość zrobi> . Nie podoba się też jeśli nie zrobi nic To już ten rodzaj wyborców ma we krwi.

       
    2. Rodzic

      Minister dała dwie opcje a radni, zespół uznał tzn. Dyr. gimnazjum wywalczyła żeby otworzyć nową szkołę. Problem w tym że nie ma kogo tam uczyć bo nikt nie chce zapisać tam dziecka i wszyscy są tego świadomi. Inaczej nie dzieliliby dzieci z zerowek, które już od roku są w szkołach. Rodzice podjeli decyzję wybrali szkoły na zasadzie wyboru klasa 0-3 a teraz WY chcecie decydować za nas? Do gimnazjum zapraszacie te z do 0-3 czy to uczciwe? Podobno dzieci są najważniejsze.obyło mi się to o uszy podczas Waszych wypowiedzi.
      Uczciwie będzie tak… ogłoście nabór do Sp5 0 dla ochotników i 1 klasa tak samo. To jedyne rozsądne wyjście bez krzywdy dla naszych dzieci. Takie segregacja teraz szybko jest dla nas wręcz szokująca! W przyszłym roku proszę bardzo. Wszyscy będą wiedzieli na czym stoją i zapiszą gdzie trzeba ale teraz powtarzam nie decydujące za rodziców klas 0
      Najbliższe dwa lata pokażą czy Wasza decyzja o utworzeniu szkoły była słuszna. Wasze decyzję w sprawie Naszych dzieci pokażą czy nasze decyzję w wyborach były słuszne.
      Pozdrawiam

       
  12. rodzic

    Zet jakaś ta Twoja wypowiedź mało logiczna i nie wyjaśnia nic kompletnie. Dokładnie jak to robią pisiorki – jedna wielka „kołomyja”

     
    1. ZET

      Nie mogę pojąć faktu,że znajdują się tacy rodzice ,którzy nie potrafią skojarzyć faktów zawartych w 3 (słownie – trzech) prostych zdaniach.Czy przeszkodą są pisiorki ?

       
  13. Karol

    Do: nauczyciel!
    Przydałyby się korepetycje z języka polskiego! Jeżeli w SP3 nauczyciele prezentują taki poziom wypowiedzi, to ja zapiszę dziecko do SP5.
    Ps. Dlaczego piszesz, człowieku, pod pseudonimem? Nie chcesz, żeby dyrektor dowiedział się, kto mu się tak podlizuje?

     
  14. nauczyciel lubiący sp3

    Drogi Karolu śmiało zapisuj dziecko . Ja ci nie bronie . Na bank się tak nie nazywasz . Każdy pisze pod pseudonimem . Spójrz na swój poziom wypowiedzi bo hejtujesz kogoś kogo mało znasz. Mamy prawo wyboru co do szkoły i chwała tobie bo nam nauczycielom odpadnie jeden roszczeniowy i źle nastawiony do szkoły rodzic . Pozdrawiam i dużo sukcesów w szkole dzieciaczowi życzę.

     
  15. FF

    Swoją drogą, taka ciekawostka. Często na sesjach radny Murzyn emocjonalnie nawołuje radnych Klubu do tego żeby nie przeszkadzali młodemu burmistrzowi w działaniach, żeby „nie mieszali w kotle”, przekonując wszystkich, że ci Radni GR to nic nie robią, nic nie wnoszą tylko przeszkadzają. A tu proszę, po raz kolejny niemal cała Rada jest jednomyślna. Panie Murzyn, czy pan nie przesadza? Niech Pan spojrzy raczej na swoje mieszanie, zwłaszcza przy podziale środków na realizację Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi, gdzie dostał Pan nienależne pieniądze.

     
  16. wk28

    Brawo Pani Minister. Nareszcie powrót do normalności.

    Oto parę moich uwag.

    1. Dobrze, że system szkolny będzie dwustopniowy, oznacza to dłuższe etapy edukacyjne – a to także czas na przyjaźń, uczenie budowania wspólnoty. Obecne krótkie odcinki oznaczały rwanie tego wszystkiego.

    2. Dobrze, że nauczanie wczesnoszkolne potrwa 4 a nie 3 lata. Dawniej były 4 lata i wtedy nie było tak dużo zajęć wyrównawczych w późniejszych klasach. Widać, że ktoś nareszcie myśli w Ministerstwie. Słabsi mają w czwartej klasie wyrównać braki, a mocni rozwinąć skrzydła, trzeba im tylko do tego stworzyć warunki. Wzorów szukać w dawnej szkole (II RP i początki PRL-u)

    3. Nie zapomnijcie jeszcze o dobrych podręcznikach. To przez co przeszliśmy w ciągu ostatniego 15-lecia (od Buzka) to koszmar. I zadbajcie, by to nie wydawnictwa decydowały o kształcie podręcznika, tylko nauczyciele, wykładowcy. Wzory dobrych podręczników na każdy etap kształcenia znajdziecie w przedwojennej szkole. 

    4. Nie zapomnijcie o reformie egzaminów maturalnych. Ich obecny kształt psuje edukację, szczególnie z języka polskiego; wiem, co mówię, bo uczę.

    5. Skończcie z testami czytania ze zrozumieniem w liceum. Na tym etapie trzeba uczyć poważniej. Wcześniej można takie testy może robić, choć w jakim celu?

    6. Skończcie na maturze z formami wypracowań z dołączonym fragmentem tekstu. Takie formy oduczają czytania i zapamiętywania czytanych książek, psują pamięć uczniów w ogóle.

    7. Język polski ma integrować ucznia z kulturą polską, to ma być jego główny cel, a dziś jest to cel ostatni, a uczy się o reklamie i na maturze pyta się o reklamę.

    8. Przywróćcie do szkoły prawdziwe, dawne wypracowanie, esej literacki – to były formy proste, które wymagały czytania, zapamiętywania, rozwijały myślenie, kształtowały system wartości. Zniszczono stare formy wypracowań, bo przeszkadzały w ukształtowaniu ucznia bezideowego, bezmyślnego.

    9. Dajcie więcej godzin na nauczanie j. polskiego. Dziś z powodu braku czasu przestajemy pytać ustnie, a to oducza systematyczności w uczeniu. Szkoła obecna wychowuje wielkiego niemowę. Z każdego przedmiotu.

    10. Dajcie dyrektorom większe możliwości zwalniania słabych nauczycieli, którzy nie potrafią ani utrzymać dyscypliny, ani nauczyć – to jest wielka zmora polskiej szkoły.

    11. Szukacie wzorów do skutecznego nauczania matematyki w polskich tradycjach edukacyjnych.

    12. Stwórzcie dobre podręczniki do przedmiotów ścisłych, aby uczeń, gdy nauczyciel nie umie nauczyć, a często nie umie, sam mógł się nauczyć.

    13. Przywróćcie historię zamiast „his-u”. 

    14. Wprowadźcie filozofię, a przynajmniej etykę dla wszystkich! Szkoła ma być szkołą myślenia, a drogą do myślenia jest filozofia.

    To na razie tyle uwag. Jest wielkie zadanie do wykonania. Dziękuję za odwagę podjęcia tej najtrudniejszej decyzji: 8 (4+4) + 4. Dziękuję za likwidację gimnazjów. Nie dajcie się zbałamucić związkom zawodowym, które nie bronią dobra polskiej szkoły, tylko etatów nauczycielskich, często w bardzo słabym wydaniu.

     
  17. Jadwiga

    Panie Burmistrzu niech Pan się w końcu obudźi i zacznie sam podejmować decyzje.Przecież z Pana mądry facet.Pana doradczynie osiągnął swój cel,lepsze stanowiska,kasa,pozycja…a potem jak Pan nie będzie potrzebny…..szkoda pisać..Nie widzi Pan tego.Wszyscy to widzą….Wstyd kochane…wstyd.

     
    1. xcxcc

      I z tym się niestety zgodzę. Burmistrz nie ma dobrych doradców, a przecież wiadomo, że na wszystkim nie musi się znać – od tego powinien mieć wykwalifikownych, majacych wiedzę pracowników.
      Czy można tak powiedzieć o nowej kierownik wydziału oświaty – pani Bogdanowicz-Kordjak albo o Annie Rawinis? Odpowiedzcie sobie sami.