Skoki spadochronowe coraz bardziej popularną rozrywką

tandem-skydivers-603631_640Ze spadochronem skaczą już nie tylko zawodowcy, ale ci amatorzy, dla których przynajmniej odrobina adrenaliny jest niezbędna do życia. Chociaż, pomijając ewentualny lęk wysokości i predyspozycje zdrowotne, skoki przestały należeć do rozrywek bardziej niebezpiecznych niż na przykład diabelski młyn w parku rozrywki.

Powstało już sporo firm, które oferują zarówno doraźne skakanie, jak i kursy – spadochronowe i instruktorów spadochronowych, choćby Skydive (https://skydive.pl) Firmy takie najczęściej powstają na bazie aeroklubów, które dysponują odpowiednimi maszynami, przeszkolonym personelem i infrastrukturą techniczną. Choć trzeba podkreślić, że w ostatnich dwóch dekadach polskie aerokluby mocno odświeżyły swoją bazę maszynową.

Skoki amatorskie

Zacznijmy od skoków amatorskich. Na pewno ani właściciel obiektu, ani instruktor nie pozwolą amatorowi na skok indywidualny, o ile ten nie posiada odpowiednich uprawnień. Zwykle poleca się skoki w tandemie. Różne też są ceny takich skoków – zależne są zwykle od dwóch czynników: wysokości lotu i tego, czy klient potrzebuje sfilmowania lub sfotografowania swojego skoku. Zwykle za skok z wysokości do 3000 metrów płaci się od 400 do 600 zł, za skok z wysokości 4000 metrów od 600 do 800 złotych. Filmowanie kosztuje dodatkowo w granicach 150 złotych.

Skoki w tandemie nie wymagają od pasażera wykonania badań lekarskich i ubezpieczenia.

Skoki bez nadzoru

Natomiast badania lekarskie są niezbędnym warunkiem do rozpoczęcia kursu spadochronowego lub w przypadku skakania bez nadzoru (uczeń skoczek również nie może skakać bez nadzoru). Dodatkowo skoczek spadochronowy powinien mieć wykupione ubezpieczenie OC. Ważność badań lotniczo-lekarskich zależna jest od wieku i stanu zdrowia.

Każdy aeroklub powinien mieć to ujęte w regulaminie, mówią też o tym dosyć precyzyjnie przepisy prawa: Załącznik nr 4 do ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ Dz.U. 2013 poz. 440 z dnia 26 marca 2013 r  z dnia 26 marca 2013 r.  w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków oraz art. 95 ust. 5 – Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego (Dz. U.2013 poz. 372).

I na koniec – do skakania ze spadochronem potrzeba tylko trochę odwagi, ale na pewno nie wiąże się to z ponadprzeciętną sprawnością fizyczną.


Aktualności

Powiązane artykuły